Lammsadel




Jag var och handlade som vanligt och så såg jag den - lammsadeln. En styckningsdel jag faktiskt aldrig sett i affären tidigare, och som jag aldrig tillagat tidigare heller. Min första tanke var att köra den i Crock Poten, men sedan ångrade jag mig. Så fint kött ska man hellre äta rosarött än långkokt. Så jag surfade runt och letade efter inspiration och nedan har jag skrivit ihop hur jag gjorde. Lite av ett hopkok av flera olika recept jag hittade. Men gott blev det, mycket gott! Jag är nöjd med min lammsadelpremiär :)

Lammsadel

4 portioner

Lammsadel
1 kg lammsadel med fettkappa
1 sardellfilé
1 msk färsk rosmarin
1 msk färsk timjan
1 msk olivolja
1-2 tsk grovsalt
2 vitlöksklyftor
nymald svartpeppar

Rödvinssås
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1-2 msk kalvfond på flaska
1-2 dl rödvin
3 dl vatten
Maizena brun såsredning
En stor klick smör
salt och peppar att smaka av med

Sätt ugnen på 200 grader C. Hacka rosmarin och timjan lite grovt och lägg i en mortel tillsammans med grovsalt, skivad vitlök och sardellfilén. Mortla kryddorna så att det blir såsigt och kletigt. Häll på olivolja och nymald svartpeppar och blanda runt. 

Skär ett rutmönster i fettkappan på lammsadeln.Gno in olje- och kryddblandningen i köttbiten, ända ner i rutmönstret. Lägg i en ugnsfast form och sätt in en ugnstermometer så att spetsen sitter i den tjockaste köttdelen (inte mot benet). Sätt in i ugnen och låt köttet nå 70 grader. Då blir det rosa och saftigt. Det tog 55 minuter för min köttbit som vägde knappt 1 kg. 

Skala och hacka löken fint. Skala och hacka vitlöken. Fräs löken försiktigt i en kastrull utan att det tar färg i olivolja. Häll på rödvin, vatten och kalvfond. Låt puttra på svag värme i minst 20 minuter.

Skala och sätt på potatisen. Lägg upp salladen. Duka bordet. Håll koll på termometern som sitter i lammsadeln.

När lammsadeln är klar lyfter du ut köttet ur formen och lägger folie över den. Det är att "vila köttet". Häll i 1 dl vatten i formen och vispa ur. Häll ner det i såsen och rör om. Koka upp. Sila av såsen i en ny kastrull och red av med maizena. Lägg i en klick smör och såsen tjocknar lite till. Smaka av med salt och peppar.

Skär upp lammsadeln i centimetertunna skivor och lägg upp vackert på ett fat. Servera med potatis, sås och en god sallad. 


Kommentarer

  1. Nam nam vad gott det här ser ut. Måste testas vid tillfälle.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg