Kryddiga pumpakärnor



Halloween firade vi i år lite för tidigt, för vi var bortresta den 31 oktober. Jag tog mig för att karva ur en pumpa och hittade det här receptet på nätet. Jag köper gärna pumpakärnor och äter som snacks och nu var det lite roligt att kunna göra egna.

Receptet hittade jag på Allrecipes och översättningen är min alldeles egna. Här anges volymen i bland annat cups och det är ett aber, för tro inte att amerikanska, brittiska och australienska cups är lika stora, nej nej... Wikipedia försöker reda ut begreppen.

Kryddiga pumpakärnor

3 tsk strösocker
1/4 tsk spiskummin
1/4 tsk mald ingefära
1/4 tsk mald kanel
1 nypa cayennepeppar
knappt 5 dl råa hela pumpakärnor, tvättade och torkade
olja (gärna i oljesprayflaska)
2 tsk salt, eller efter smak
1 tsk olivolja
2 tsk strösocker

Sätt ugnen på 150 grader C. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Blanda ihop 3 tsk socker  med spiskummin, kanel, ingefära och cayennepeppar i en stor skål och ställ åt sidan.

Lägg pumpakärnorna på bakplåtspappret, spraya över lite olja och salta dem. Baka kärnorna tills de är lätt gyllene, ca 20 minuter.

Hetta upp olivoljan i en stekpanna över medelstark värme. Rör ner de rostade pumpakärnorna tillsammans med 2 tsk socker. Rör runt pumpakärnorna tills sockret bildar ett knäckigt lager. Häll de karamelliserade kärnorna i skålen där du blandat kryddorna och rör runt. Låt svalna.

Servera som snacks.

Mina kommentarer: Vår pumpa var rätt liten och jag fick inte ihop så mycket kärnor som det skulle vara i receptet. Och jag rostade kärnorna i en stekpanna istället. Gott blev det i alla fall och det fanns inte en smula kvar när festen var slut.







Kommentarer

Populära inlägg