Lammracks med honung och senap



Jag vet inte hur många gånger jag hittat recept på lammracks och tänkt att å, vad gott det där ser ut! Men sedan har jag aldrig sett lammracks i butik. Så när jag gjorde min premiär i Gastronomibutiken och fick syn på lammracks så var jag tvungen att slå till. Lycklig kom jag hem och tänkte att nu, NU skulle jag minsann fixa till de här så att de smakar gudomligt, och så gick jag ner till bokhyllan med kokböcker. Tror ni jag hittade vad jag sökte? Inte då. Helt otroligt. Jag vet att jag har flera fantastiska recept - men de stod icke att finna.

I dessa stunder är Internet guld värt, och efter en snabb googling hittade jag flera varianter och valet föll på det här, skapat av Monika Ahlberg, som är publicerat på recept.nu . Men jag blandade det med de tillagningstips som jag fick på plats i Gourmetbutiken. Det blev fantastiskt gott även om vi inte hann marinera köttet så länge som receptet föreslog.


Lammracks med honung och senap

6 portioner

2-3 lammracks (det funkar med lammkotletter också)
olja till grillpannan
10 rejäla kvistar från färsk rosmarin

Marinad
1½ dl olivolja
2 msk dijonsenap
1 dl flytande honung
5 st vitlöksklyftor
saften av 1 lime


Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Marinera lammracksen i minst två timmar. Vänd på dem ibland.

Sätt ugnen på 125 grader C.

Hetta upp en grillpanna. Grilla lammracksen i lite olja 5-8 minuter på varje sida så att de får fin färg. Lägg dem sedan i en ugnsfast form och häll över det som är kvar av marinaden. Halvera rosmarinkvistarna så att de blir fler. Skär med en kniv längs varje ben och stick in lite rosmarin här och var mellan kotlettbenen.

Sätt in en termometer i den tjockaste delen av köttet. Termometern får inte ligga mot benet. Låt köttet gå till 64 grader.  Ta ut och låt vila i lite aluminiumfolie innan du skär upp det.

Skär upp och servera med klyftpotatis.

Mina kommentarer: Vi använde inte folie och var så hungriga att vi inte lät köttet vila innan vi började skära i det. Därav köttsaften på bilden. Men det blev ruskigt gott. Köttet smälte på tungan.

Kommentarer

Populära inlägg