Lättfryst zabaione med melonsås


Paolo Roberto har gett ut två mycket trevliga kokböcker som ger oss läsare en inblick i hans liv. Dessutom bjuds man på vackra bilder och läckra recept. Höjdarkokböcker helt enkelt! Detta är ett recept ur boken "Mina gästers mat". Nu ser min variant av denna efterrätt inte alls ut som den gör i kokboken. Min zabaione flöt mer ut och blev platt i kylen, men det påverkade inte smaken.


Zabaione ghiacciato con salsa di melone
4-6 portioner

Zabaione
1½ dl portvin eller marsalavin
1 dl strösocker
1½ gelatinblad
4 äggulor
3 dl vispgrädde

Melonsås
1 liten mogen galiamelon
1 dl socker
1 citron, färskpressad saft

Värm upp portvinet i en stor kastrull tillsammans med sockret, men låt det inte börja koka. Rör om tills sockret har löst sig. Ställ åt sidan.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter. Ta upp bladen, krama ur dem en aning och lägg på hushållspapper.

Vispa äggulorna pösiga och häll under omrörning ner dem i en tunn stråle i det varma vinet. Blanda ner gelatinet och rör tills blandningen svalnat.

Vispa grädden till ett fast skum och vänd ner den i blandningen. Fördela zabaionen i portionsskålar. Låt stå i minst 3 timmar i frysen.

Skala och kärna ur melonen. Skär den i mindre bitar. Vispa / mixa med elvisp eller matberedare/mixer ihop melon, socker och citronsaft till en sås.

Ta ut zabaionen 15 minuter före servering i rumstemperatur så att den hinner mjukna något. Servera med melonsåsen.

Mina kommentarer: Jag hade inte portvin utan ett sött vitt dessertvin. Det blev väldigt mycket zabaione och jag kan gott tänka mig att detta räcker till 6 portioner utan att det blir snålt.

Kommentarer

Populära inlägg