Couscous med blandade örter

Couscous är det snabba tillbehöret. Det behöver knappt ens koka, bara röras ner i hett vatten. Låt stå och dra några minuter och sedan är det klart. Suveränt. Det är också suveränt då det kan varieras på många olika sätt. Här får couscousen smak av flera örter, purjo och kryddor. Friskt, fräscht och smarrigt till grillat kött eller fisk. Kyckling funkar säkert också bra.

Grundreceptet hittade jag på allrecipes.com, men jag hade inte allt hemma så detta är min alldeles egna variant.

Couscous med blandade örter
4 portioner

2½ dl vatten
1 msk olja
1 tsk salt
3 dl couscous
½ gurka
10 cm purjolök
½ klyfta vitlök
1-2 msk hackad färsk mynta
1-2 msk hackad färsk basilika
1-2 msk hackad färsk koriander
1 msk hackad persilja
1 tsk spiskummin
1 tsk cayennepeppar
saften av ½ citron
ev mer salt


Koka upp vattnet med olja och salt. Häll i couscousen, dra av värmen, rör om. Lägg på lock och ställ åt sidan att svälla.

Skär gurkan i små bitar, ca ½cm stora. Skär purjolöken i små bitar. Hacka de gröna örterna.

Fluffa upp couscousen med en gaffel så att det inte finns några klumpar kvar. Eventuellt får du hälla på lite olivolja för bästa fluff. Blanda i gurka, purjo, pressad vitlök, örthack och kryddor. Smaka av med pressad citron och kanske lite salt till önskad smak. Servera genast.

Mina kommentarer: Tro det om ni vill... långsamt börjar jag uppskatta smaken av koriander och här smakade det ljuvligt. Fast i mindre doser då.

Kommentarer

Populära inlägg