Pasta med bacon och linser

 


Vardag, hungrig familj och otjusig dukning. Men ändå ville jag komma ihåg den här rätten, så jag tog en fulbild av den. Nästa gång vi gör detta ska jag komma ihåg att ta en snyggare bild. Den här får duga så länge. 

Detta är god, billig och snabb vardagsmat. Linser och pasta har jag alltid hemma. Jag har fryst in hackad vitlök - supersmidigt! Jag har också köpt en sån där stor konservburk med tomatpuré och frusit in tillplattad i en påse. Bara att bryta lagom stor bit och slänga i pannan. 

Detta går snabbt att göra. Det som tar längst tid är att koka upp pastavattnet och koka linserna, och det kan man ju göra samtidigt som man fräser baconet. 

Vill du kan du använda avrunna färdiga linser i tetrapack. Men nykokta belugalinser blir spänstigare.

Receptet hittade jag i Lotta Lundgrens kokbok Laga mig, den enda bok jag köpte på bokrean i år. Hon skriver så vansinnigt roligt att vi återigen haft högläsning vid middagsbordet - ur en kokbok! Jag rekommenderar dig att köpa boken enkom för att läsa hennes äventyr när hon skulle äta pekinganka. 

Pasta med bacon och linser

4 portioner

Ingredienser
400 g linguine (jag tog capellini, min favvispasta)
1½ dl torkade belugalinser eller puylinser (lite fastare sorter)
140 g tärnat bacon
2 vitlöksklyftor
½ tsk chiliflakes (jag tog Aleppopeppar, min nya favvis)
½ dl tomatpuré
2 dl (havre-)grädde

Servering
svartpeppar
pecorino eller parmesan
persilja

Gör så här
Sätt igång pastavattnet. Glöm inte att salta. Koka linserna mjuka enligt förpackningen, det tar ca 15-20 minuter. 

Stek baconet knaprigt i en generös stekpanna där du får plats med hela rätten till slut. Tillsätt finhackad vitlök och fräs någon minut. Tillsätt chili och tomatpuré och låt fräsa nån minut till. Häll i havregrädden och vispa runt så att såsen blir slät. Lägg i de avrunna kokta linserna. 

När pastan är nästan klar slevar du över pastan i din stora stekpanna och rör runt. Du kan ta med nån slev av det stärkelserika pastavattnet också. Ställ det hela på bordet och ropa att maten är klar. Servera med svartpeppar, ost att riva och hackad persilja. Snabbt, enkelt och gott!

Kommentarer

Populära inlägg