Kyckling Tikka Masala i ugn

 


Det här är ett recept som vi förmodligen kommer att återkomma till för det är ett smart vardagsrecept. Allt i en form; ris, grönsaker och kyckling, och så in i ugnen. Det går säkert också att byta ut både grönsakerna och kryddningen på kycklingen efter humör och vad man har hemma. Jag gissar också att det går finfint med kycklinglårfilé istället, men då får man nog dra ner på tillagningstiden så att kycklingen inte blir torr och tråkig.  I sådana fall så låt ris och grönsaker gå i 10 minuter innan du lägger på kycklingen.

Tikka Masala är en torr kryddmix som jag hittade i hyllan med indiska kryddor i min vanliga mataffär.  

I ursprungsreceptet skriver de 10-minutersris, men sånt har jag aldrig hemma. Istället blötlade jag riset i 5-10 minuter, sköljde av och lät sedan rätten gå 5-10 minuter längre.

Jag tog 7 dl vatten och det var på snudd för mycket. Nästa gång testar jag 6 dl vatten.

Receptet hittade jag på ica.se och här nedan skriver jag hur jag gjorde, för jag avvek lite från ursprungsreceptet. 

Enkelt till vardags. Och bra bjudmat om det trillar in gäster lite oförhappandes. 

Kyckling Tikka Masala i ugn
4 port


Ingredienser
1 rödlök
3 tomater
3 dl långkornigt ris
1 kycklingbuljongtärning
1 förpackning marinerade kronärtskockor (ca 200 g)
65 g färsk spenat
½ tsk salt
4 kycklingfiléer
2 msk tikka masala kryddmix
6-7 dl vatten
olivolja

Till servering
2 dl matyoghurt eller mjölkfritt alternativ
färsk mynta

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader C. Lägg riset i blöt några minuter. Skala och skiva rödlöken och skär tomaterna i grova bitar. Häll av kronärtskockorna. 

Häll av vattnet från riset och skölj ytterligare en gång. Låt rinna av ordentligt och lägg riset i en ugnsform, ca 20x30 cm. Drissla över 1-2 msk olivolja och lägg över ett par kvistar av myntan. Smula över buljongtärningen och lägg på spenat, lök, tomater och kronärtskockor. Strö över saltet. Koka upp vattnet och häll det över ris och grönsaker. 

Lägg tikka masala-kryddmixen i en plastpåse, lägg i kycklingen och skaka runt. Lägg sedan den välkryddade kycklingen ovanpå riset och grönsakerna. 

Ställ in formen mitt i ugnen i ca 25-35 minuter, eller tills kycklingen har en innertemperatur på 70 grader och riset är mjukt.,

Blanda matyoghurten eller det mjölkfria alternativet med färsk hackad mynta och servera till rätten.




Kommentarer

Populära inlägg