Gräddig pasta med riven tofu


Sedan en tid äter vi för det mesta vegetariskt måndag till torsdag. Det är en tröskel att komma över, det där med att inte tänka "idag ska vi ha fisk" och bygga måltiden runt det. Men det går! Det finns ju så många bra bloggar, tidningar, sajter och inspiratörer i sociala medier. Mattias Kristiansson är en sådan. Han har startat tidningen Vego, sajten vegomagasinet, skrivit kokböcker och så gör han så fina filmer på instagram som visar på hur enkelt det är att laga vego. 

Tofu är inte min favorit. Jag gillar inte smaken av soja, som är fadd och trist. Jag tål inte soja heller så bra faktiskt. Fick ge upp sojamjölk helt, sojaglass likaså... men så tänkte jag att äh, jag får prova igen. Den här rätten funkade faktiskt. Faddheten i smaken försvann, pastan blev riktigt krämig och jag fick inte ont i magen! (Några dagar senare, stursk av framgången, provade jag tofu igen. Det eh... gick inte lika bra. Jag får nog ge upp det där med sojaprodukter helt.) 

En sak jag förundras över i många vegorecept är frånvaron av umami. Det smakar ingenting med bara lök, krossade tomater och kikärter liksom. Man måste få dit lite oumph i smakerna (och då pratar jag inte om varumärket Oumph!) Så jag får alltid lägga till något typ miso, fond, sojasås eller näringsjäst för att få smakerna att lyfta. Det har jag gjort i det här fallet också. Och då blev det riktigt gott. 

Gräddig pasta med riven tofu

4 portioner

Ingredienser
Valfri pasta för 4 personer
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
olja att steka i
300 g fast tofu, riven
2 tsk tomatpuré
1 msk grönsaksfons
1 msk ljus sojasås
2 tsk rökt paprikapulver
2 dl havre- eller sojagrädde
1 ask sockerärter, ca 125 g
salt och nymald svartpeppar

Gör så här
Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.

Ta fram en traktörpanna. Fräs gul lök och vitlök i lite olja på medelhög värme tills den mjuknar och blir lite genomskinlig. Löken ska inte ta färg - då kan smaken bli skarp. Rör ner tofun och låt den fräsa med tills den får lite färg (det fick aldrig min, den bara jolmade ihop sig). Krydda med tomatpuré, rökt paprikapulver, salt och peppar och rör runt. Lägg till sockerärterna och häll på grädde, fond och soja. Låt puttra några minuter.  Smaka av och justera med fond, soja och kryddor tills det smakar som du vill ha det. 

Lyft över pastan i såsen och rör runt. Om det blir för torrt kan du späda med lite pastavatten. Servera genast tillsammans med en grönsallad av något slag. 

Kommentarer

Populära inlägg