Linsbiffar med rostade rotsaker


Vi försöker äta mer vegetariskt här hemma och navigerar försiktigt mellan alla allergerner. Det är lite knöligt att äta vegetariskt när man inte kan äta mjölkprodukter, nötter, jordnötter eller soja. Utbudet krymper så att säga. Men å andra sidan är vi ju feg-vego och får i oss allt vi behöver. 

En sak jag lagt märke till när det gäller vegetariska recept är att de dels är väldigt försiktiga med kryddningen och dels att många recept är av karaktären "vi blandar ihop allt i en enda röra". Det gör väldigt många recept helt ointressanta, för alla smakar ungefär likadant. Kom inte med en kikärtsgryta till som smakar enbart av krossade tomater, säger jag bara. Dessutom vill jag ha flera olika saker på min tallrik med olika smak och olika textur. Det gör att man kan äta var sak för sig eller göra olika kombinationer för varje tugga. Att äta sked efter sked som smakar precis samma gör en måltid trist och tråkig. Mer utfodring än matupplevelse.

Linser fungerar bra som protein för oss och i kokboken Portionen under tian (som kommer ur bloggen med samma namn) hittade jag ett recept med just flera saker på tallriken. Sedan var kryddningen väl modest - jag får experimentera med kryddor för att få lite fart i smakerna.

Kom ihåg att du ska blötlägga linserna i det här receptet, så ska du laga det på kvällen så lägg dem i blöt på morgonen innan du går till jobbet. 

Linsbiffar med rostade rotsaker

4 portioner

2 dl torkade röda linser
1 vitlöksklyfta
1 msk tahini (sesampasta) (eller jordnötssmör om man tål det)
3 morötter
1 msk potatismjöl
1 msk sesamfrön
1 msk fryst persilja
salt och peppar (konstigt nog inte med i originalreceptet)

Rostade rotsaker
1 kg blandade rotsaker
olivolja
torkad örtkrydda efter smak
salt och peppar

Dillsås
2 dl yoghurt eller iMat Fraiche
1 vitlöksklyfta
1 msk fryst dill
olja
salt och peppar

Blötlägg linserna, minst ett par timmar. Sätt ugnen på 225 grader.  

Skär rotsakerna i mindre bitar. Behåller du skalet på får du med lite goa fibrer. (Rödbetor kanske du ska skala ändå om du använder det). Lägg på en plåt, ringla över olja, krydda och rör runt. Sätt in i mitten av ugnen i 45 minuter.

Gör biffarna. Häll av vattnet från linserna och lägg i en matberedare. Lägg i vitlök och tahini och kör tills det blir en jämn smet. Ta ut kniven och sätt i en rivskiva som ger finriven morot. Riv i morötterna. Ta ur rivskivan och tillsätt potatismjöl, sesamfrön, persilja, salt och peppar. Blanda ordentligt med en slev eller slickepott. Det ska bli en formbar smet. Jag tog mer tahini än det stod i receptet för att få till rätt konsistens. 

Blanda ingredienserna till dillsåsen i en skål, rör om och smaka av. 

Forma smeten till biffar och stek gyllenbruna på medelvärme. Det tar en stund att steka igenom alla, men det gör ju att rotsakerna hinner bli klara.

Servera biffarna tillsammans med rotsaker och såsen och kanske en grönsallad.

Mina kommentarer: Jag har aldrig lagt linser i blöt förut och jag tycker det var svårt att få biffarna ordentligt tillagade utan att bli brända. Nästa gång tror jag att jag ger linserna ett snabbt uppkok också innan jag mixar dem med övriga ingredienser.


Kommentarer

Populära inlägg