Lasagne med halloumi, spenat och pumpakärnor


Intresset för vegetarisk mat har fullkomligt exploderat och sällan har det väl funnits så många vegetariska alternativ i butik och på restauranger som nu. Jag försöker föra in mer vegetarisk kost i vår familj (vilket är halvknöligt med våra allergier). Därför har jag gått med i den utmärkta gruppen  "Fegvego - hälften så mycket, dubbelt så gott". Här får alla som nyfiket närmar sig vegetarisk matlagning pepp och stöd. Här finns inga militanta veganer utan bara glada hejarop och ett och annat recept med kött. När jag ställde frågan om någon hade ett riktigt gott recept på vegetariskt lasagne regnade det in favoriter från gruppmedlemmarna. Det var svårt att välja. Men jag fastnade för det här och japp, det var riktigt gott. Inget för den som inte tål mjölk, men gör du det så är detta en höjdare. Receptet hittade jag på ICAs receptsida.

Välj gärna en svensk grillost (ordet halloumi är namnskyddat) istället för cypriotisk halloumi så bidrar du inte till överanvändningen av antibiotika. 

Lasagne med halloumi, spenat och pumpakärnor

4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk rapsolja
1 paket färska lasagneplattor (à 200 g)
3 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
1 tsk flytande honung
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk hackad färsk eller 1 tsk torkad timjan
4 dl vatten
200 g fryst bladspenat
2 halloumiost/grillost (à 200 g)
1 1/2 dl pumpakärnor (gärna rostade)
1 1/2 dl riven prästost
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 225°C. Skala, dela och finhacka lök och vitlök. Fräs lök och vitlök mjuk i olja utan att de tar färg, ca 3 minuter. Lägg i tomatpurén och låt fräsa med löken en liten stund. Tillsätt krossade tomater, honung, buljongtärning, timjan och vatten.

Koka tomatsåsen på medelvärme utan lock ca 5 minuter. Tillsätt spenaten (du behöver inte tina den, tjong ner med den bara) och låt koka ytterligare ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Skär halloumin i tunna skivor.

Varva tomatsås, lasagneplattor, pumpakärnor och halloumi i en ugnssäker form, ca 20 x 30 cm. Börja och avsluta med tomatsås. Strö över riven ost.

Ställ in i mitten av ugnen ca 20 minuter. Garnera ev med timjan.

Mina kommentarer: Jag fick med mig hackad spenat från affären, och det gjorde såsen lite gråbrun. Men smaken var det inget fel på. 

Gör low-Fodmap: Observera att jag inte provat att göra denna fodmapfri. Men det borde funka med att använda vitlöksolja, uteslut den gula löken, ersätt honungen med lönnsirap, socker eller vanlig sirap, håll koll på ingredienserna i buljongtärningen och strö i torkad ramslök eller det gröna på salladslök istället. Använd gluten- och fodmapfria lasagneplattor. 

Kommentarer

Populära inlägg