Mustig bolognese



Pasta med en god sås är alltid gott. Den här såsen är en god variant på bolognese med mycket rotsaker i. Du kan göra den på antingen köttfärs eller quornfärs, med eller utan grädde. Den mår bra av att stå på spisen en stund och jag funderar på om den inte vore kalas att låta gå några timmar i CrockPoten.

Smaka av om du har vin i grytan innan du häller i balsamicon. Jag tjongade i både och och jag tycker det blev lite för syrligt

Då jag har IBS försöker jag nu utesluta sk FODMAPs ur kosten. Receptet är hämtat från sajten BellyBalance.se där du kan läsa allt om FODMAPs.

Mustig bolognese

4 portioner


400 g glutenfri tagliatelle eller spaghetti1⁄4 rotselleri
1 morot
2 salladslökar (gröna delen)
1⁄2 röd paprika
1 röd chili
olivolja olja smaksatt med vitlök
500 g nöt - eller quornfärs
3 msk tomatpuré
3 msk oxfond
1 burk krossade tomater
1 dl rödvin (kan bytas ut mot vatten)
3 lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
2 msk balsamvinäger
salt och svartpeppar
2 dl laktosfri grädde eller Oatlys iMat (kan uteslutas)
färsk basilika
parmesan

Gör så här
Skala och grovriv rotselleri och morot. Hacka salladslöken och paprikan grovt. Finhacka chili. Fräs
rotselleri, morot och chili i olja ca 3 minuter. Tillsätt färsen och stek under omrörning tills den är jämt
grynig. Häll i salladslök, tomatpuré och fond och fräs i ca 1 minut. Tillsätt  krossade tomater, paprika, vin, lagerblad, timjan, oregano, balsamvinäger, salt och peppar. Låt sjuda ca 20 minuter.

Koka pastan enligt anvisning på paketet. Häll av vattnet och tillsätt lite olja. Rör om. Häll i grädde i bolognesen och eventuellt finhackad färsk basilika. Sjud i ytterligare ca 10 minuter. Servera med riven parmesan på toppen.

Mina kommentarer: Jag gjorde den mjölkfri med Oatlys iMat.

Kommentarer

Populära inlägg