Sallad med jordgubb, apelsin och basilika


Jag vill alltid ha en färsk grönsallad på bordet när vi äter. Så även när jag dukar upp en buffé. När jag såg bilden i ELLE Mat och Vin föll jag pladask för denna sallad är ju så vacker i sina färger. Men vet du? När jag gjorde den blev jag ännu mer förtjust! Vem det än var som kom på den här smakkombinationen så var hen ett geni! Det är SÅ GOTT! Ja så gott att jag sitter här och mumsar resterna av salladen medan jag skriver det här inlägget. Galet egentligen, gästerna borde ha slickat fatet så god den här salladen är. 

Till buffébordet förberedde jag genom att filea apelsin och lägga i en burk. Jag skivade jordgubb och la i en annan burk. Jag gjorde dressingen och hade i en liten kanna. När det var dags för servering var det bara att bryta isär bladen på gemsalladen, skära basilikan lite slarvigt och lägga på jordgubbar och apelsin och hälla över dressingen - klart!

Verkligen, verkligen god sallad. Frisk av apelsin och jordgubb, med stuns från spiskummin. Och som sagt, så vacker att den fungerar som ett smycke på matbordet.

Av allergiskäl uteslöt jag mandeln, och jag saknade den inte. Och jag använde vanlig flytande honung till dressingen. 

Sallad med jordgubb, apelsin och basilika

8 portioner

4 gemsallad eller hjärtsallad
3 apelsiner
1 kruka basilika
250 g jordgubbar
100 g mandlar*

Apelsindressing
Saften av 3 apelsiner
3/4 dl rapsolja
2 msk akaciahonung*
salt och nymald svartpeppar
1 tsk stött spiskummin

Skölj salladen och strimla den fint (märkliga instruktioner, på bilden i tidningen har de bara brutit isär salladsbladen. Det är vackert och gott. Och går snabbare.) Filéa apelsinerna. Samla upp saften som rinner iväg och krama ur saften som blir kvar av "skelettet" och spara till dressingen. Ansa jordgubbarna och skiva dem. Rosta mandlarna i en torr panna och hacka dem sedan grovt. Hacka basilikan grovt. Spara någon fin topp att pynta med. Blanda ihop dressingen. 

Strax före serveringen lägger du upp salladen på ett stort fat. Strö över apelsinfiléer, jordgubbar och mandlar.  Ringla över dressingen. Pynta med den fina basilikan du sparat. Servera.

Ät och njut. 

*Gör low-FODMAP: Ersätt mandlarna med valnötter eller solrosfrön. Ersätt honungen med lönnsirap eller vanlig sirap.



Kommentarer

Populära inlägg