Pastasallad tonnato



Du har säkert hört talas om Vitello tonnato. Det är kalvkött med tonfisksås. Om du aldrig ätit det kanske det känns huvudstupa jättekonstigt som kombination, men jag lovar - det är verkligen gott! Detta är lite samma smaker fast i en pastasallad. Funkar suveränt på buffébordet tillsammans med kallskuret. Vi åt tillsammans med rostbiff och det är så det presenteras i tidningen ELLE Mat och Vin där jag hittade receptet.

Det går ganska snabbt att mixa ihop konserverad tonfisk med lite sardeller och sedan blanda med majonäs och citron. Jag använde en stavmixer. Smakkombon blir underbar. Lägg sedan till kapris och oliver och det kan inte bli bättre.

Jag kokade pastan kvällen före och blandade med en del av såsen och la i kylen över natten. När det var dags för servering fyllde jag på med mer sås, kapris, soltorkade tomater, oliver och persilja. Jag gillar inte när pastasallad för kletig och serverade resten av tonfiskdressingen vid sidan om för den som tyckte att det blev för torrt.

Pastasallad tonnato

10 portioner

1 kg torkad pasta. Gärna penne eller skruvar.*
3 burkar tonfisk i olja, ca 170 gram/burk
4 sardellfiléer
50 gram kapris
4 dl majonäs
1 citron, saft och zest
salt och nymalen svartpeppar
färsk persilja
175 g soltorkade tomater*
200 g oliver*
100 g cocktailkapris


Koka pastan enligt instruktionerna på förpackningen och låt rinna av. Häll av oljan ur tonfiskburkarna och lägg i en mixer. Tillsätt sardellfiléerna och mixa till en slät pasta. Häll upp i en skål och rör ner kapris och majonäs. Smaka av med citronsaft, citronzest, salt och peppar tills du tycker att det smakar riktigt bra.

Vänd ner hälften av dressingen i pastan och blanda om. Rör sedan ner hackad persilja, soltorkade tomater och cocktailkapris.

* Gör low-FODMAP: Använd glutenfri pasta som inte innehåller andra FODMAPs. Välj soltorkade tomater och oliver som inte ligger i en lag som innehåller lök.


Kommentarer

Populära inlägg