Krämig hirs med kajponkrisp


Vi kan nog beskriva vår familj som feg-vego. Vi äter vegetariskt någon gång i veckan, och när vi äter kött eller fisk äter vi mycket grönt till. Det är lite knixigt att parera familjens allergier när vi lagar vegetariskt då vi inte tål mjölkprodukter och nötter, och är känsliga för baljväxter. 

Maken noterade senare på kvällen att han faktiskt fortfarande var mätt. Så brukar det inte vara när vi äter vegetarisk mat. Rätten var både smakrik och full av olika konsistenser, något som jag kan sakna ibland när jag äter vegetariskt. Så det här kan bli en favorit ändå.

Kajponkrispet var en höjdare. Det går snabbt att svänga ihop och funkar säkert i fler sammanhang.

Jag hittade receptet i Allt om Mat special Grönt 2018.

Krämig hirs med kajponkrisp

4 portioner

1-2 förpackningar färdigkokta svarta bönor
4 dl hirs
2 dl havregrädde
½ tsk vitvinsvinäger
salt och peppar

Paprikadressing
2 röda paprikor
1 tsk rapsolja
1 dl naturell sojayoghurt 
2 msk pressad citron
salt efter smak

Kajponkrisp
1 burk kapris (290 g)
1 vitlöksklyfta
100 g solrosfrön
2 tsk olivolja
salt

Garnering 
Färsk babyspenat

Gör så här
Börja med paprikadressingen.Sätt ugnen på 200 grader C. Dela paprikorna på hälften, ta ut kärnhuset. Gnid in dem i lite olivolja och lägg med skalet uppåt på en plåt. Låt rosta i ugnen ca 20-30 minuter tills skalet börjat svartna. Ta ut dem, låt svalna något, och mixa dem till en jämn sås. Mjuka av med sojayoghurt och smaka av med citron, olivolja, salt och peppar. 

Gör kajponkrispet genom att låta kaprisen rinna av. Skala och hacka vitlöken fint (tror att det blir beskt om du använder vitlökspress). Stek kapris, vitlök och solrosfrön i olivolja. Låt det gå så länge att kaprisen torkar något och solrosfröna får en gyllene ton utan att vitlöken blir svart och besk. Du får passa och röra runt. Dra av från värmen och salta så mycket som du tycker blir gott.

Koka hirsen enligt anvisningarna på förpackningen. Det tar ca 10 minuter. Låt rinna av och blanda med havregrädde och vitvinsvinäger. Smaka av med salt och peppar.

Häll av de svarta bönorna. Om de är för jolmiga i smaken kan du röra i lite olivolja, salt och peppar. 

Lägg upp på tallrikar. Fördela hirsen på fyra tallrikar. Strö över de svarta bönorna och klutta ut paprikadressingen lite dekorativt. Några spenatblad och toppa med kajponkrisp. Klart!

Mina kommentarer: Min kaprisburk hade bara 100 g i sig så jag minskade till 60 g solrosfrön. Men jag tog ändå en hel vitlöksklyfta. Det blev gott. Jag använde Oatlys iFraiche i paprikadressingen istället för sojayoghurt och det funkade fint. I ursprungsreceptet rostade de hela paprikor och mixade dem med kärnor och allt (men utan stjälkar). Det gjorde inte jag. 




Kommentarer

Populära inlägg