Hasselbackspotatis med bacon


Jahapp. Då har man väntat för länge. Det här receptet fick jag i ett sms från dottern "Mamma, kan vi göra såna här?" och en länk till en film någonstans i internetland. Vi gjorde dem tillsammans en kväll och det var jättegott. Jag tog en snabb bild och tänkte att det här ska jag blogga om. Sen.

Tror ni jag hittar receptet nu? Inte då. Men det var ganska enkelt och när jag hittar de exakta mängderna så ska jag lägga upp dem här. Detta blir alltså mer en receptskiss från minnet. Jag minns att det tog lite tid att göra dem och det var hett om fingertopparna. Var försiktig så att du inte bränner dig.

Sätt ugnen på 200 grader C. Ta 2 medelstora potatisar per person och borsta av dem. Du behöver inte skala dem. Skär dem i tunna skivor - inte hela vägen igenom - som en hasselbackspotatis helt enkelt. Lägg in dem i microvågsugnen i ca 5 minuter. Då blir de mjukare men inte genomkokta. Lägg dem i en ugnsfast form. Jag använde bakplåtspapper i botten för säkerhets skull.

Nu är potatisarna varma men det går att sära försiktigt på skivorna. Låt svalna någon minut.
Blanda under tiden ihop ett klassiskt vitlökssmör; smör/margarin, krossad vitlök, hackad persilja, salt och peppar. Kleta vitlökssmöret över de varma potatisarna, ner mellan skivorna.

Skär bacon i mindre bitar, ca 5 cm. Tryck ner baconskivor mellan potatisskivorna. Sen kommer jag inte ihåg om vi la ostskivor där eller om vi la riven ost över hela potatisen. Vilket som fungerar säkert.

In i ugnen i säkert 25-30 minuter. Känn med en provsticka så att potatisen är mjuk och genomkokt.

Vi åt potatisen som tillbehör till en köttbit - lite tårta på tårta kanske. I filmen serverade de potatisen som frukost tillsammans med amerikanska pannkakor och färsk frukt. Jättekonstigt.

Gör potatisen mjölkfri med mjölkfritt smör och vegansk ost - eller uteslut osten.

Kommentarer

Populära inlägg