Pizza med jordärtskocka


Pizza som snack. Pizza som tilltugg till välkomstdrinken? Pizza som nattmat? Jodå det funkar. Min plan var att äta den som tilltugg till fördrinken, men jag hann inte riktigt. Nåja, det gick bra att äta den samtidigt med den andra maten också. Nästa gång ska jag kavla ut degen ännu tunnare för att få sprödare bitar. Men det funkade bra så här också. 

Receptet är hämtat från Lantliv Mat & Vin.

Pizza med jordärtskocka

4 portioner

Deg
25 g jäst 
2½ dl vatten, 37 grader
1 tsk salt
1 msk olivolja
6-7 dl vetemjöl special

Fyllning
500 g jordärtskockor
2 klumpar buffelmozarella
2 dl riven parmesan
flingsalt och nymalen svartpeppar
100 g smör eller ½ dl olivolja
1 kruka salvia

Skala och skiva skockorna till fyllningen tunt. Koka dem mjuka men inte lösa i lättsaltat vatten. Det tar ungefär fem minuter. Låt rinna av och svalna i durkslag.

Lös upp jästen i det ljumma vattnet. Häll i olivolja och låt maskinen arbeta in mjölet. Arbeta degen smidig, ca 8 minuter på låg hastighet. Häll i saltet och öka hastigheten. Kör 4 minuter till. Låt jäsa 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader C.

Kavla ut degen så tunt du kan. Antingen en stor eller några flera långsmala, vilket som passar dig bäst. Fördela mozarella och parmesan på degen och lägg på jordärtskocksskivorna. Salta och peppra. Grädda i 15-20 minuter tills fyllningen blivit gyllenbrun. Bryn under tiden smöret lätt och lägg i salviabladen några åt gången och låt dem bli krispiga utan att brännas. 

Ta ut pizzan, skär i lagom stora munsbitar och toppa med salvia. Droppa gärna över lite av det brynta smöret.

Mina kommentarer: Mjölkproteinallergikern fick en pizza där jag penslat degen med olivolja och lagt på jordärtskockorna. Jag stekte salvian i olivolja istället - lika gott för allihopa. 

Kommentarer

Populära inlägg