Vårrullar med kyckling



Typiskt mig. Jag läser kokböcker och surfar på matsajter och hittar roliga recept. Och så tänker jag att "Det där ska jag laga någon gång." Men så saknas en viktig ingrediens och jag lägger på minnet att det ska jag hålla utkik efter.  Flera veckor senare, ibland månader senare, hittar jag ingrediensen - och då hittar jag inte receptet. Så var det den här gången också. Rispapper. Jag hittade rispapper och letade sedan igenom böcker och sökte på mina favoritbloggar efter det där receptet, men hittade inte det. Så jag googlade och hittade ett recept med rispapper på en stor svensk känd matsajt.

Jag säger inte vilken, för jag har sällan sett ett så illa dåligt skrivet recept. Jag såg mest ingredienslistan och tänkte att det där blir bra. När det var dags att tillaga vårrullarna så insåg jag hur icke användbart receptet var. Så jag har gjort ett eget. Och det kanske inte är perfekt skrivet, men så här gjorde jag vårrullarna på bilden och de blev väldans goda.

Vårrullar med kyckling

16 stycken

16 rispapper
2 kycklingfiléer
2 morötter
2 salladslökar
2 vitlöksklyftor, pressade
½ paket glasnudlar (vermicelli)
10 blad färsk koriander
10 blad färsk grönmynta
½ lime, zest och saft
1 tsk japansk soja
½ tsk sesamolja
salt och peppar

Till servering
Sweet chili sås
lime
jordnötter

Skär morötter och salladslök i tunna 3-4 cm långa strimlor och lägg dem i en skål. Krydda med vitlök, finhackad koriander och mynta, zest och saft av lime. Lite soja och sesamolja - men bara som krydda, det får inte bli för blött.

Skär kycklingen i tunna strimlor och stek dem i matolja tills de är genomstekta, men inte mer. Salta lätt och lägg dem i skålen med de andra ingredienserna och rör om.

Koka upp vatten och koka glasnudlarna ca 3 minuter. Häll av och skär i korta bitar. Rör ner i skålen med de andra ingredienserna. Smaka av.

Doppa rispapper i varmt vatten, lägg på en skärbräda och lägg en sked fyllning. Vik ihop till en vårrulle. Gör likadant med alla de andra.

Det går att äta dem som de är nu, men jag stekte dem i ganska mycket olja.

Servera med sweet chilisås att doppa dem i, en limeklyfta att pressa över och kanske lite jordnötter att knapra på.


Kommentarer

  1. Åh, jag vet precis hur det är, jag är lika fantastisk på att tappa bort recept när ingredienserna väl finns. Men det här låter ju riktigt gott, så det är klart dags att införskaffa rispapper! Vart hittar man det?

    Och receptet lägger jag på favoriter, så jag inte tappar bort det ;)

    SvaraRadera
  2. Jag snubblade faktiskt över rispapper på Willys Flygstaden i Halmstad. Men det finns säkert i asiatiska butiker också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg