Sötsalta sesamkex



Det börjar bli många appar i iPhonen att hålla koll på - facebook, instagram, twitter, pinterest och så vidare. Jag fick tips om appen Flipboard som håller koll på alla de där plus lite till. Genom en prenumeration i Flipboard kan du följa ditt specialintresse också, och jag följer såklart ... mat :) På den vägen trillade jag över det här receptet som är publicerat på Huffington Post men ursprungligen kommer från Food and Wine.

Det är ett amerikanskt recept med cups och det är alltid lite lurigt med översättningarna. Så jag skriver originalreceptet med mina översättningar inom parentes. (Mitt liv har blivit enklare sedan jag fått ett mått med amerikanska cups och oz. Så själv kör jag rakt av efter amerikanska recept numera.)

Kexen är spröda och salta och söta... vilket gör att de funkar lika bra till en kopp te som till ett glas mousserande vin.

Sötsalta sesamkex

ett tjugotal kex

1 cup (drygt 2 dl) vetemjöl
3/4 cup (1.8 dl) mandelmjöl
1/3 cup (0.8 dl) strösocker
1 tesked salt
1 stick (113 g) smör
(ev lite kallt vatten)
1 ägg
svarta och vita sesamfrön

Kör mjöl, mandelmjöl, socker, salt tillsammans med smöret i mindre bitar i en matberedare. Om degen bara blir smulig droppar du ner lite kallt vatten medan du kör degen. Och lite betyder kanske ½-1 tsk. När degen gått ihop till en enda klump stänger du av matberedaren.

Rulla degen till en rulle, ca 5 cm i diameter, i plastfolie och lägg rullen i frysen i en timme. Sätt ugnen på 175 grader C. Ta ut rullen och skär dem i halvcentimetertjocka skivor och lägg ut på plåtar med bakplåtspapper. Vispa ett ägg och pensla kakorna med det. Strö över sesamfröna.

Grädda 15-20 minuter till de är lätt gyllenbruna. Låt svalna på galler.

(Enligt originalreceptet ska du dela degen i två bitar, och kavla ut bitarna mellan två smörpapper och frysa in dem så. Sedan tar man ut kakor med ett mått, penslar med ägg, strösslar över med sesamfrön och gräddar. Jag tyckte att mitt sätt var snabbare och enklare. Och använder upp all deg. )

Mina kommentarer: Jag hade inte svarta sesamfrön hemma, utan använde Nigellafrön. Det funkade finfint.


Kommentarer

Populära inlägg