Stockholmschili



När man väl lärt känna chili på helt kött är det svårt att tänka sig skolans chili con carne som samma rätt. Detta är mycket godare :) Just denna chili vann Anne, Lena och Dagmar Årets hemmakock med 2008. Så den måste jag ju prova att göra. Denna gången lät jag den koka på spisen i tre timmar, men jag tror att den blir utmärkt god i Crock Pot också. Fast då är det nog bra att minska mängden vätska till kanske 3 dl istället för 5 dl.

Stockholmschili

6 portioner

1 kg högrev i stora tärningar
500 g fläskfärs
2 gula lökar i tunna halvmånar
salt och peppar
matolja
4 vitlöksklyftor, grovhackade
2 röda chilifrukter, finhackade
5 dl Coca-cola
2½ msk ancho chili-pulver
2½ msk chipotle chili-pulver
3 msk spiskummin
ev majsstärkelse (Maizena)

Bryn nötkött, fläskfärs och lök i omgångar i en stekpanna. Lägg det brynta i en stor gryta och tillsätt sedan vitlök, chilifrukt, kryddor och Coca-cola. Koka upp, sätt på locket och sänk värmen. Låt det hela småkoka på svag värme i 2-3 timmar. Rör om då och då.

Chilin är klar när den är tjock och köttet är så mört att det faller isär när du petar på henne. Om den verkar rinnig kan du rinna av med majsstärkelse. Smaka av med extra chili och salt om du vill.

Servera med det du tycker är gott; lite bröd, ugnsbakade tomater. Eller gör som vi med nachips, gräddfil och guacamole.

Mina kommentarer: Jag kan tänka mig att minska på vätska till 4 dl för jag tyckte den blev lite väl rinnig. Jag tog en mindre mängd chili på grund av lättretlig halsbränna och barn som inte gillar för starkt och den blev god. Nästa gång ska jag prova att köra den i CrockPot och tänker då att det räcker med 3 dl vätska.


Kommentarer

Populära inlägg