Läcker jordgubbstårta


Vad är somrigare än en jordgubbstårta? Inte mycket. Jag gjorde den här tårtan till nationaldagen, därav flaggorna. Den liknar dajmtårtan som är dotterns favorit med rice krispies i marängbottnen och en äggkräm ovanpå. Receptet hittade jag i Elle Mat & Vin nr 4 2012. I tidningen tipsade de om att göra dubbel sats äggkräm, men jag tyckte enkel sats funkade alldeles utmärkt.

Läcker jordgubbstårta

12 bitar

Botten
4 äggvitor
3 dl socker
4 droppar ättiksprit
3 dl Kellogs Rice krispies
½ dl chokladdroppar eller hackad mörk choklad

Kräm
4 äggulor
1 dl socker
2 msk vetemjöl
1 dl grädde
125 g smör
1 tsk vaniljsocker
½ krm salt

Garnering
3 dl vispgrädde
1 liter färska bär till garnering

Blanda äggvitor, socker och ättiksprit. Vispa hårt som maräng. Vänd ner Rice krispies och choklad. Bred ut på bakplåtspapper i långpanna, ca 25 x 30 cm. Grädda i 125 grader C i ca 1½ timme mitt i ugnen. Låt svalna.

Vispa ihop äggulor, socker, vetemjöl och grädde i en kastrull. Sjud tills krämen tjocknar. Rör hela tiden annars bränner det lätt. Blanda i smör, vaniljsocker och salt. Låt krämen svalna. Bred krämen på botten, därefter den vispade grädden. Garnera med färska bär.

Mina kommentarer: Marängbottnen kan du göra dagen före, äggkrämen likaså. Sedan vispar du bara grädden och lägger ihop tårtan precis före servering.  Jag tycker att vetemjölet i krämen verkar onödigt. Vetemjölssmak måste koka bort, och krämen tjocknar snabbare än vetemjölssmaken försvinner. I dajmtårtereceptet ingår inget vetemjöl, men krämen blir bra ändå. Nästa gång utesluter jag vetemjölet.
Jag använde Cocoa Nibs istället för hackad choklad och det blev väldigt gott.


Foto: Anders Hansson

Kommentarer

Populära inlägg