Bubblig ingefärsdricka

Foto: Anders Hansson

Sommar och sol - och när det är varmt ska man dricka mycket. Varför då inte passa på att dricka något gott? I Elle Mat & Vin nr 4, 2012 hittade vi den här blandningen och bestämde oss för att prova. När jag bar in tillbringaren till bordet sa jag lite för mig själv att den här ser ju inte alls ut som på bilden. När jag kom in säger äldsta dottern: "Mamma, det ser ju precis ut som på bilden!" Tur man har barn som är uppmuntrande :)

Vi provade utan vodka.

Bubblig ingefärsdricka

1 kanna

1 kruka färsk mynta
1 msk riven ingefära
2 msk råsocker
saft från 1 lime

frysta vindruvor
1 lime i skivor
1½ liter kolsyrat vatten
1 dl vodka (valfritt)

Lägg myntablad, ingefära, råsocker och nypressad lime i en shaker och muddla tills sockret löst sig och de aromatiska oljorna trängt fram ur myntan. Häll blandningen i karaffen och lägg i frysta vindruvor och limeskivor. Slå därefter på kolsyrat vatten och eventuellt vodka. Rör om. Lägg några myntablad på toppen.

Mina kommentarer: Vår dricka blev god, men det var lite störande med alla bitar av mynta och ingefära som fastnade både på tillbringare, glas och mellan tänderna. När jag tittar på bilden i tidningen verkar de ha silat bort ingefärsbitar, muddlad mynta och så har de lagt till fina myntablad på toppen. Så ska vi göra nästa gång. Kanske kan man låta det dra lite i en mindre skvätt vatten först innan man silar av, för att sedan slå på det kolsyrade vattnet.

Kommentarer

Populära inlägg