Smulpaj Peach Melba

Glömde nästan att fotografera pajen, så det blev en "upp med kameran!"-bild.

När jag ska göra efterrätter hamnar jag nästan alltid i chokladträsket. Det är ju så gott! Och enkelt att allergianpassa. Den här gången fick jag tänka till för det kom en gäst med ännu en allergi och då funkade inte mina gamla säkra kort.

Mia Öhrn som bloggar om kakor och bakverk har gett ut boken "Mitt eget kafé" Den tog jag fram och bläddrade i för inspiration och hittade en smulpaj som såg läcker ut. Fördelen med smulpaj när man har gäster är att man kan förbereda både smulorna och själva bären/fyllningen. Bara att lägga ihop och skjuts in i ugnen medan man äter varmrätten.


Smulpaj Peach Melba

Smuldeg
4 dl (240 g) vetemjöl
1 krm salt
175 g kylskåpskallt smör
2 dl socker

Fyllning
350 g (ca 5 st) färska eller konserverade persikor
175 g (ca 3½ dl) färska eller frysta hallon (behöver inte tinas)
2 tsk potatismjöl

Mät upp mjöl och salt i en bunke och tillsätt det kalla smöret i mindre bitar. Finfördela smöret i mjölet och nyp ihop till en smulig massa. Arbeta in sockret. Det går också att köra ihop degen snabbt i en matberedare.

Dela och kärna ur persikorna om du använder färska. Skär dem i bitar. Blanda persika, hallon och potatismjöl.

Strö ut hälften av smulorna i botten av en pajform. Fördela frukten över pajdegen och avsluta med resten av smulorna. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i drygt 50 minuter eller tills pajsmulorna börjar bli gyllenbruna. Låt svalna lite och njut med vaniljglass eller vaniljsås.

Mina kommentarer: Den här gången skar jag konserverade persikor i bitar och la i formen i förväg. Struntade alltså i att ha smulor i botten. Körde smuldegen i matberedaren. Sen var det bara att lägga ihop med hallonen som jag tog direkt från frysen, röra ner potatismjölet, på med smuldegen och in i ugnen.


Kommentarer

Populära inlägg