Kyckling med honung och citron


På Sjuan går just nu en serie med den brittiske tv-kocken Nigel Slater som jag lyckats missa varenda avsnitt av. Men vad gör väl det när Youtube finns?

Denna kyckling är enkel att göra och smakar helt fantastiskt. Kombinationen av citron, persilja och vitlök är alltid god. Jag skrev av receptet så gott jag kunde utifrån Nigels program och ersatte med sådant jag hade hemma. Håll till godo.

Kyckling med honung och citron
4 portioner

900 g / 8 st kycklingben (det blir inte lika saftigt och gott med filéer)
2 citroner
3 msk flytande honung
1 msk grov senap
några rejäla tag med svartpepparkvarnen
flingsalt

Topping
citronzest av 1-2 citroner
en handfull slät persilja
en handfull goda urkärnade oliver

Ta citronzest av citronerna och lägg undan. Sätt ugnen på 200 grader.

Pressa citronerna och blanda med honung, senap och peppar. Vänd kycklingen i marinaden och lägg i en ugnsfast form. (Låt gärna marinera ett par timmar innan du sätter in i ugnen, men det är inte nödvändigt.) Låt gå i ugnen i 45 minuter. Passa så att skinnet inte bränns - det gör det lätt när det är honung med i spelet. Om det börjar bli för mörkt så lägg in ett bakplåtspapper ovanpå kycklingen.

Hacka ihop citronzest och persilja. Skär oliverna i snygga ringar. Ta ut de färdiga kycklingbitarna och lägg upp på ett fat. Strössla toppingen av citronzest, persilja och oliver ovanpå.

Servera genast medan skinnet är krispigt och härligt. Jag serverade med ett råris och en "sås" på citronsaft, vitlök, olivolja, finhackad persilja, salt och peppar.


Kommentarer

Populära inlägg