Smulpaj med rabarber och ingefära

Jamie Oliver gör god och lättlagad mat och det är en fröjd att bläddra i hans kokböcker. Detta recept här ur "Hemma hos Jamie". Tyvärr har boken matt papper, vilket gör att all mat ser trist och trött ut i tryck. Som tur är har jag sett honom laga mycket av maten på tv, så jag vågar mig på att prova i alla fall.

Smakkombinationen mellan rabarbern, apelsinen och ingefäran är mycket god. Och man kommer ifrån den där sträva surheten från rabarbern som andra rabarberkakor kan ha. Den har sina likheter med den äppelpaj jag bakat från en annan av hans kokböcker.

Smulpaj med rabarber och ingefära
4-6 portioner

1 kg rabarber, skalad och delad i ganska stora bitar
200 g råströsocker
rivet skal och saft av 1 apelsin
100 g vetemjöl
100 g kallt smör
100 g havregryn
2 bitar syltad ingefära, finhackad

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg rabarbern och hälften av sockret i en kastrull. Tillsätt apelsinsaft och apelsinskal, lägg på ett lock, låt koka upp och småputtra några minuter. Ta av locket och fortsätt koka på låg värme tills rabarbern har mjuknat lite, ca 5 minuter. Häll över rabarbern i en ugnsfast form (eller portionsugnsformar).

Blanda mjöl och smör med fingrarna tills blandningen liknar fina brödsmulor. Rör ner havregryn, resten av sockret och ingefäran. Det går också bra att göra pajdegen i en matberedare. Tillsätt då havregrynen enbart de sista 10 sekunderna.

Strö degen över rabarbern och grädda i ugnen tills rabarbern börjar bubbla och degen har fått fin färg. Det tar ca 40-45 minuter.

Servera med lättvispad grädde eller en god vaniljsås.

Mina kommentarer: Stinget av ingefäran ger kakan det lilla extra, och börja för allt i världen inte smaka på smuldegen, för då får pajen inget smuldegstäcke ;) Mina rabarber smalt ihop till ingenting, så jag fick stötta upp med några bitar äpple. Det blev jättegott.

Kommentarer

  1. Åh så gott ! Jag älskar lite annorlunda smaker! :)

    Gå jätte gärna in på min blogg och delta i tävlingen där jag lottar ut en inbjudan till den nya receptsidan Baka.se plus en goodiebag! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  2. Sag ditt inlagg pa Kryddburken och ditt recept (eller Jamies) lat supergott! Jag fullkomligen alskar inlags ingefara! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg