The Fontleroy - typ

 



Sedan maken byggde en bar har intresset för drinkar ökat. Köper man en likör till en drink vill man ju kunna använda den i fler sammanhang. Så vi provar oss fram. Instagram är en outsinlig källa av inspiration, och där får man också se hur de gör sina drinkar. 

 Jag köpte en bourbon och vi konstaterade att den smakar verkligen inte whisky. Inget att dricka bart i alla fall. Så nu letar jag drinkar vi kan göra på bourbon. Och flera recept parade ihop bourbon med St Germain. St Germain är en likör med smak av fläder och den kan användas i många sammanhang. En bra-att-ha-likör i baren.

Vi vill inte ha våra drinkar för söta, och jag gillar inte drinkar med äggvita. Det gör en drink jolmig i munnen. Denna drink ska egentligen ha äggvita i sig och jag uteslöt den helt enkelt. Därför skriver jag The Fontleroy - typ, för det är säkert någon noggrann person som ska påpeka att det saknas en ingrediens annars.  

Den blev god! Lätt syrlig och smakrik. Den här tycker jag du ska prova att bjuda på och se om gästerna kan gissa ingredienserna (lägg då inte rosmarin som piff ;) )

The Fontleroy - typ

1 glas

Lite färsk rosmarin
1½ cl färskpressad citron
5 cl Bourbon
3 cl St Germain
1½ cl sockerlag

Lägg rosmarin och färskpressad citron i en shaker och muddla lätt i 10 sekunder för att frigöra aromerna från rosmarinen. Häll i övriga ingredienser, fyll på med is och skaka om. 

Häll upp i glas och dekorera med lite rosmarin. Servera genast.

Kommentarer

Populära inlägg