Rostad rotsellerisallad med apelsindressing

 


Jag vill ha mycket grönsaker på matbordet. Gärna både i rätterna jag serverar och så minst en sallad till. Under vintern är rotsaker och kål i säsong, så den här är rätt i tiden under julledigheten. Rotsaker innehåller också vattenlösliga fibrer som är bra för en lättretad mage. Julmaten är ju inte så fiberrik i övrigt. Rotsaker är både gott och prisvärt. Och om de börjar bli lite mjuka så släng dem inte! Skär upp och rosta i ugnen. Hur gott som helst!

Rostad rotsellerisallad

8-10 personer på buffébord

Sallad
500 g broccoli
200 g rotselleri
2 msk olivolja
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
50 g pinjenötter
1 dl gula russin
2 gemsallad

Dressing
3 msk pressad apelsin
2 msk olivolja
2 krm apelsinzest
1 krm salt
1 krm nymald svartpeppar

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader C. Bryt små buketter av broccolin och skär stjälken i skivor. Skala rotsellerin och skär i tunna skivor.

Lägg rotselleri och broccoli på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olja och sirap. Krydda med salt och peppar. Rör om. Strö över pinjenötter och russin. Rosta hela härligheten mitt i ugnen ca 15-20 minuter så att det blir mjukt och får lite gyllene färg. Låt svalna.

Blanda dressingen. Bryt gemsalladen i butar och blanda med grönsakerna som varit i ugnen. Häll över dressingen och rör om. Servera genast.

Mina kommentarer: Jag hade nog mer selleri än broccoli, och sellerin skar jag i små kuber. Russinen uteslöt jag för familjen är inte så förtjusta i det. Och så tog jag färdigrostade saltade solrosfröer istället för pinjenötter pga allergi. 

Kommentarer

Populära inlägg