Kinesisk gurksallad

 


Nu tror du jag är tokig. Två nästan likadana recept på raken. Tja, men jag har kanske snöat in på gurka den här sommaren. Borde jag gjort förra sommaren då vi hade mängder av egna gurkor i trädgården. I år blir jag glad om den enda lilla gurkan som är på gång faktiskt blir klar. 

Denna rätt är snarlik gurkkimchin, men med lite andra smaker. I receptet som jag hittat på instagram ska man skära de små pakistanska gurkorna konstnärligt så att de beter sig lite som slinky. Men jag...eh... lyckades inte så bra med det. Så jag slantar dem och det fungerar finfint. Smaken är ju densamma.

Inte så mycket mer att språka om annat än att uppmana dig att prova denna goda sallad till sommarens grillat.


Kinesisk gurksallad

4 portioner som sidorätt

Ingredienser

5-6 persiska gurkor (ser ut som små slanggurkor)
1 msk salt

1-2 pressade vitlöksklyftor
1 msk gochugaru, koreansk peppar
1 msk sesamolja
2 msk risvinäger
1 msk soja
1½ msk sesamfrön
1 msk brunt socker, typ farin eller muscovado

Gör så här

Skär gurkorna i halvcentimetertjocka slantar. Lägg dem i en skål och strö över saltet. Låt stå i en kvart. Skölj av dem i ett durkslag och klappa dem torra med papper eller en ren handduk. 

Blanda ihop ingredienserna till dressingen och blanda med gurkan. Rör om. Låt gärna stå 10-15 minuter före servering så smakerna hinner gifta sig. 

Ät och njut. Och ja, det är ok att dricka upp dressingen ur skålen på slutet. 

Kommentarer

Populära inlägg