Bowl med couscous

 



Den sköna sommarledigheten är över. Höstens alla aktiviteter har dragit igång och när jag la in familjens tider i kalendern kliade jag mig i huvudet och undrade hur i allsindar det här ska gå ihop. Tänk att det är likadant varje terminstart. På nåt löser det sig. 

Här är ett recept som är lättlagat och gott. Kimchin är pricken över i och det finns färdig att köpa, det gör jag. (Men jag är lite sugen på att göra egen.) Det är den som ger mest smak till den här rätten. Jag tror inte heller att det går att ersätta kimchin med något annat. Så börja med att leta upp kimchi :)

Receptet hittade jag i Coops medlemstidning MerSmak.

Bowl med couscous och stekt ägg

4 portioner

Ingredienser
3 dl couscous
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl färska böngroddar
1 msk japansk soja
1 tsk sesamolja
2 msk rostade sesamolja
4 ägg
1 msk olivolja
3 dl kimchi
½  gurka
1 rödlök
1½ dl salta jordnötter
1 kruka koriander
salt och peppar

Gör så här
Tillaga couscousen med buljong enligt anvisningarna på förpackningen. (Ofta handlar det om att koka upp lika stor mängd vatten med buljong och hälla i couscousen, röra om, lägga på ett lock och låta stå 5 minuter.)

Skiva gurka och rödlök tunt, gärna med mandolin.

Vänd runt böngroddarna med soja, sesamolja och sesamfrön.

Stek äggen i olja och krydda med salt och peppar. 

Lägg upp couscous i portionsskålar. Fördela gurka, rödlök, kimchi och böngroddar. Toppa med varsitt stekt ägg. Strö över jordnötter och koriander för dem som tål och tycker om. 

Servera genast, gärna med lite soja på bordet till dem som vill ha.

Kommentarer

Populära inlägg