Kryddiga räkor med broccolikräm





Jag ramlade över det här receptet på sajten Eatwell101.com och tänkte att det här får jag testa. Några dagar senare kom en kollega med hemmaodlade chilifrukter av sorten "Lemon drop" som skulle vara god till fiskrätter. En tanke föddes i mitt huvud - kunde chilin funka i det här receptet? Det gjorde de. Lemon drop är en halvstark chilifrukt med en syrlighet som påminner om citron. Jag tog bara en enda chili och hackade ner inkl fröna (som ju ofta är det starkaste). Nu måste man inte ha sån chili hemma för att göra rätten, det går bra med köpechiliflingor såklart. Men jag tror att den där gula chilin ändå lyfte rätten ett snäpp :)

Min första tanke var "blir alla verkligen mätta?" när jag såg hur stora, ja eller små då, portionerna var. Men jag behövde inte oroa mig, vi blev mätta. Jag serverade med libabröd som man kunde doppa i broccolikrämen (bröd dövar hettan bättre än vatten kan jag tipsa om) och rädisor. Det blev gott tillsammans. Det tar inte så hemskt lång tid att göra rätten. Jag har ändrat lite från originalreceptet och det du ser här nedan är receptet efter mina modifieringar. Det är inte svårt att laga, men ser tjusigt ut och smakar väldans gott. Så vad väntar du på? Prova redan idag vettja!


Kryddiga räkor med broccolikräm

4 portioner

Broccolikräm
1 tesked olivolja
3 knyten färsk broccoli
3 klyftor vitlök, pressad
7 dl grönsaks- eller kycklingbuljong
1 matsked vispgrädde
drygt 1 dl riven parmesanost
1 tesked salt och några drag med vitpepparkvarnen


Räkor
1 tesked olivolja
450 g stora skalade räkor, helst råa (välj MSC-märkta)
1 matsked pressad vitlök
1 tesked crushed chili pepper flakes
1 tumstor bit färsk ingefära, riven
Salt och nymald svartpeppar


Servering
Citronklyftor som dekor
Bröd att doppa i broccolikrämen
Färska rädisor eller nån annan krispig grönsak

Gör så här
Dela broccolin i mindre buketter. Släng inte stammen, utan skala den grovt med kniven och skär den i bitar. Fräs broccolin i oljan några minuter tillsammans med vitlöken. Se upp så att vitlöken inte bränner, då blir den besk. Häll över buljongen och låt koka ca 10 minuter så att broccolin blir precis genomkokt utan att bli grå och tråkig.

Pressa vitlöken och riv ingefäran och blanda till en kryddröra tillsammans med chiliflakes, salt och peppar. Blanda räkorna med kryddröran och rör runt. Låt stå och marinera en liten stund tills krämen är klar.

Riv parmesanosten.

Häll av buljongen i en bunke och spara den. Lägg den kokta broccolin i matberedaren och häll i grädden. Kör till en mjuk kräm. Späd ev med mer grädde och/eller den sparade buljongen. Rör ner den rivna parmesanosten. Smaka av. Är det rätt konsistens? Behövs det kanske lite salt? Lite vitpeppar? Mer grädde eller buljong? När du är nöjd fördelar du krämen på fyra tallrikar.

Det här är en sån där rätt där gästerna ska sitta till bords och vänta på maten - inte tvärtom, så kalla dem till bordet i det här läget.

Häll olja i en stekpanna eller wok och hetta upp. Stek räkorna hastigt. De ska bli genomstekta utan att bli sega. (Om du inte fick fatt i råa utan redan kokta räkor ska de i stort sett bara hettas upp.)

Lägg räkorna ovanpå broccolikrämen, garnera med en citronklyfta och servera. Låt er väl smaka!

Mina kommentarer: Jag la inte i parmesanosten i broccoliröran, utan kryddade upp med salt och peppar och la upp på tallrikar. Sedan fördelade jag riven parmesan ovanpå till dem som tål mjölk. Och så räkorna ovanpå. Det funkade det också.

Kommentarer

Populära inlägg