Krämigaste kladdkakan


Min kollega stack till mig en bit kaka hon bakat som blivit över från fikat. Jag tackade lyckligt ja och tog med den in till skrivbordet, satte mig ner, tog en bit och smakade. Och heeeej vad gott! Krämigt, jättekrämigt och chokladigt. Så nära den perfekta chokladkladdkakan man kan komma tror jag. Jag bad självklart genast om receptet. 

Hemligheten? Kakan är bara halvgräddad. Mmm, det låter knepigt, men du förstår när du läser receptet. Hälften bakad, hälften obakad. Tricket är också att ha en ganska liten form. Har du en för vid form blir kakan för tunn och då blir den torrare. Jag använde min 18 cm-form. Det är en brittisk form med stadiga kanter och lös botten, inte en springform. Det är min nya favorit att baka kakor i. Lite tricky när man ska lyfta ur kakan, men det går bra. 

Det står inget om det i originalreceptet, men det är nog smart att lägga ett bakplåtspapper i botten för att kunna ta bort kakan från formen. Har man en non-stickbehandlad form vill man ju inte skära med metall mot formens botten och då är det bra att kunna lyfta bort den.

Krämigaste kladdkakan

1 kaka

Ingredienser: 
200 g mörk choklad (t.ex. 70%)
200  g smör 
5 ägg 
2 dl socker

Rund bakform med löstagbar botten. Formen bör inte vara större än 24 cm i diameter för då blir kakan för tunn.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader C. 

Smält smöret i en kastrull och ta av värmen. Hacka chokladen grovt och lägg ner i det varma smöret. Rör om tills chokladen smält. 

Dela äggen i äggvitor och äggulor. Vispa vitorna till ett hårt skum. 

Vispa ihop äggulorna med sockret. Blanda socker- och ägguleblandingen med chokladsmeten, och vänd sedan ner de vispade äggvitorna. Vänd försiktigt tills du precis har fått en jämn smet. Du vill behålla så mycket luft i smeten som möjligt.

Häll hälften av smeten i bakformen och sätt in i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.

Ta ut kakan ur ugnen och häll över resten av smeten i bakformen. Ställ in formen i kylskåpet och låt stå minst ett par timmar.

Vid servering, ta ut kakan ur formen och pudra över kakao. Servera med vispad grädde, glass, färska bär eller vad du tycker är gott. Det funkar fint att äta den som den är också. *vet*


Mina kommentarer: Kakan görs enkelt mjölkfri genom att använda mjölkfritt margarin och mörk choklad utan smör. 


Kommentarer

Populära inlägg