Nöt- och dadelbollar




Chokladboll till fikat med gott samvete? Jodå, den här varianten är lite "nyttigare" än vanliga chokladbollar och ger en energiboost. Det är ju jätteinne med liknande "rawfood"-bollar. Det här är den första variant vi testat. 

"Men är ni inte allergiska mot nötter?" Jodå, halva familjen är det. Den andra inte. Och vi tål luftburet så varför utesluta saker i onödan? Jag är bara jättenoga med att informera och märka upp sådant som innehåller nötter så att allergikerna inte råkar ta fel. Och om vi skulle göra dem med jordnötssmör så är det nog bara jag som skulle kunna äta dem.

Kokosolja. Vilken innegrej. Det finns de som har det i kaffet?!? Och det säljs som något sånt där universalmedel som ska smörja torr hud, motverka skelögdhet och ge oss långt liv. Tillåt mig tvivla en smula. Och någon kanske kan berätta för mig skillnaden mellan det cocosfett farmor och mamma använt i alla tider till julens ischoklad och den "olja" som säljs i fancy burkar? 

Ja jag är skeptisk till att det är så mycket bättre än annat fett. Men det har en speciell konsistens som funkar bra till de här bollarna. Så nu står en sån där burk hemma hos oss också. En utan kokossmak från Renée Voltaire, för kokos är vi inte jätteförtjusta i. Därför rullar vi bollarna i sesamfrön istället för kokos. Det blir nötigt och gott.

Nöt- och dadelbollar

ca 20 st

1½ dl osaltade cashewnötter
1½ dl fiberhavregryn
1½ dl dadlar
3 msk kakao
2 msk fett; kokosolja, jordnötssmör, smör eller mjölkfritt margarin
3 msk espressokaffe eller vatten
kokosflingor eller sesamfrön att rulla bollarna i

Kör alla ingredienser utom espressokaffet i en mixer. Tillsätt kaffet och mixa tills det är en mjuk deg som går att rulla till bollar. Rulla bollarna i kokosflingor eller sesamfrön.

Förvara i kylskåp.

Mina kommentarer: Jag kör i matberedare, inte mixer,  och det fungerar utmärkt.



Kommentarer

Populära inlägg