Kryddig kyckling



Kyckling. Ja ni har förstått att vi är förtjusta i det? Det går att variera i all oändlighet. Och jag försöker alltid få fatt i kyckling som levt ett bra liv. Nu finns Reko-kyckling i min affär och det är en sådan du ser på bilden ovan. 

Vi är i Sverige snabba på att snappa upp mattrender och prova nytt. Ändå upplever jag att det går lite rundgång i svenska mattidningar. Jag satt i somras och rensade i min stora hög av mattidningar och upptäckte flera gånger att det är samma recept som kommer om och om igen. Jag kan förstå att man vill lyfta fram något som är gott flera gånger så att det når fler läsare, men de har liksom hakat upp sig på snarlika recept. Därför köper jag engelskspråkiga tidningar ibland och där stöter jag på kryddningar, kombinationer och ingredienser som jag aldrig sett förut. Jag hade aldrig kommit på den här kombon själv. Hela köket doftar ljuvligt när du tillagar den här rätten!

Receptet hittade jag i Feel Good Food från Woman and Home, som i sin tur återgav receptet från boken "Chriskitch: Big Flavours From a Small Kitchen".

Kyckling med balsamvinäger, chili och rosmarin

4 portioner
Tillagningstid 2 timmar och 20 minuter

250 g farin- eller muscovadosocker
250 ml balsamvinäger av god kvalitet
en stor bunt färsk rosmarin som hackas grovt (spara några blad till dekoration)
100 g russin
2 chilifrukter, utan frön, hackade
1 tsk malen kanel
1 tsk torkad vitlök (se tex Santa Marias sortiment)
2 tsk salt
1 tsk nymalen svartpeppar
2 röda lökar, skuren i tunna ringar
1 ekologisk kyckling, ca 1.3 kg

Sätt ugnen på 160 grader. 

Lägg socker, vinäger, russin, kanel, chili, vitlök, salt och peppar i en matberedare och kör runt så att det blandar sig ordentligt. Det behöver inte bli en helt jämn blandning på något sätt.

Ta fram en ugnssäker gryta som rymmer kycklingen och lite till. Klä botten med rödlöksringarna och lägg kycklingen ovanpå. Häll över vinägerblandningen och massera in den runtom hela kycklingen. Lägg ner rosmarinen. 

Lägg på ett lock och ställ in i ugnen i 2 timmar. Du behöver inte ösa eller vända. Kolla med en sticka att köttsaften är genomskinlig och klar (inte rödfärgad). Eller ännu hellre, använd en termometer. Kyckling ska upp i minst 72 grader för att eventuellt elaka bakterier ska dö. Och när det handlar om en hel kyckling ska temperaturen inne vid benet vara 82 grader. Men stanna där - går du förbi den temperaturen blir det torrt och trådigt. 

Ta upp kycklingen ur grytan och skär i bitar. Lägg tillbaka i grytan och låt gästerna förse sig med kyckling, sås och rödlöken som är fantastiskt god vid det här laget.

Mina kommentarer: I originalreceptet går kycklingen på 160 grader i 2 timmar. Jag körde på 200 i en timme och tyckte den blev lite torr. Jag ska prova den långa varianten (nu när jag läst receptet ordentligt och vet att planera maten) men jag ska också prova att köra varmare och kortare och kolla av med termometer. Trådig kyckling är nämligen det värsta jag vet. 

Det står inget om vad man serverar till. Vi åt med couscous som sög åt sig såsen, men det går säkert lika bra med bulgur eller ris. 


Kommentarer

Populära inlägg