Hirsgröt


Frukost. Dagens jobbigaste mål. Kroppen vill inte ha mat. Det får inte ta tid att göra frukost, det ska gå snabbt att äta och den ska hålla mig mätt till lunch. Det är inte många frukostar som lever upp till de kraven kan jag berätta. "Gröt!" säger alla, och menar havregrynsgröt. Och jag har provat i omgångar och vet att det finns _ingenting_ som gör mig så hungrig som havregrynsgröt. Vid tiosnåret har jag ett HÅL i magen. Jag blir mindre hungrig av att inte äta något alls.

Nu är dottern precis som jag, så jag har fortsatt jaga bra frukostar. Vi kör fried rice så ofta vi kan - men det är inte alla dagar vi har rester att göra det på. Så många morgnar kör vi med glutenfri supergrötblandning. Men för att det ska gå fort måste man vara disciplinerad och lägga fröblandningen i blöt kvällen innan. Och det glömmer man ju lite då och då...

Då seglade hirsgröt upp som favorit. Tricket är att rosta flingorna innan man kokar gröten. Det doftar ljuvligt kan jag berätta. Gröten är naturligt glutenfri och fri från FODMAPs, Sedan har jag lagt till psylliumfrön för oss med fjontiga magar. Och vi gör den på havremjölk. Du kan såklart använda vanlig komjölk om du vill.


Hirsgröt

1-2 portioner

1 dl hirsflingor
1 dl vatten
2 dl havremjölk
1 tsk psylliumfrön
1 nypa salt

Förbered vatten och mjölk i ett mått och ta med till spisen. Måtta upp hirsflingor och rosta dem på medelhögvärme några minuter. Det ska ånga lite och börja dofta gott och ta färg lite lätt. Se upp så att du inte bränner! Häll på vätskan. Grytan är het nu så det bubblar upp lite. Rör om, sänk värmen, häll i  psylliumfrön och en nypa salt, och låt småkoka några minuter tills du fått den grötkonsistens du tycker om.

Servera med sötning efter behag, sylt, frukt eller bär.


Kommentarer

Populära inlägg