Jordärtskockssoppa med blodgrape


Har du upptäckt issuu? Det är en app som liknar Readly, med tillgång till böcker och magasin på engelska... och turkiska av någon anledning. Och här hittar jag många finfina mattidningar och kokböcker med läckra recept. (Hela Modernist Cuisine om någon är intresserad.) Receptet här är ifrån en tidning jag hittat där.

Maken såg ett nytt koncept på facebook som han snabbt anammade; Fars Afton, Fars Dag och Annandag Far (eller Annan Fars Dag, som en av döttrarna sa.). Så till Fars Afton tog vi trerätters med denna lilla goding till förrätt. Ja allt gick bra tills jag började läsa igenom receptet ordentligt. Koka i .... en och en halv TIMME? Näää. Jag bestämde att nog måste det gå att göra soppan snabbare än så. Särskilt som huvudrätten var klar inom fyrtio minuter.

Och det gick. Jag skar jordärtskockorna i små bitar och lät soppan koka i en kvart och det gick finfint. Så här skriver jag ner hur jag gjorde. Det blev en god soppa att ha som förrätt. Blodgrapefiléerna blir en frisk smakbrytning, så glöm inte bort dem.

Jordärtskockssoppa med blodgrape

4 portioner

lite smör, eller mjölkfritt margarin, att steka i
1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
2 dl torrt vitt vin
600 g jordärtskockor, gärna ekologiska, skalade och skurna i små bitar
salt och peppar
5 dl hönsbuljong
2 dl grädde, tex havregrädde
1 blodgrapefrukt, filéad

Smält smöret i en gryta stor nog att rymma all soppa. Lägg i gul lök och vitlök och låt det svettas utan att ta färg. Häll i vinet och låt reducera en tredjedel. Lägg i jordärtskocka och hönsbuljong. Låt koka i ca 15 minuter tills jordärtskockan är mjuk. 

Ta soppan från värmen och mixa soppan krämigt len med en stavmixer. Ställ kastrullen på värmen igen och tillsätt (havre-)grädden till soppan. Låt koka upp och smaka av. Tillräckligt salt? Lite mer peppar?

Häll upp på vackra djupa tallrikar och lägg i ett par filéade klyftor blodgrape i varje tallrik. Servera genast.





Kommentarer

  1. Jag älskar jordärtskockor, men blir så bubblig i magen...

    SvaraRadera
  2. Jo de ligger ju med på röda listan på FODMAP. Jag äter och tar den bubbligheten :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg