Indisk potatis- och kikärtsgryta


Häromdagen var vi på indisk restaurang och båda barnen tyckte maten var jättegod. Så när jag hittade den här "potatoe fry up" i Woman & Home Feel Good Food med indiska smaker tänkte jag att det tycker de nog också om. Det är en ... gryta(?) som kan ätas som den är tillsammans med ett gott bröd och då blir det en vegetarisk rätt. Men jag serverade den som förklädd "potatissallad" tillsammans med grillad kyckling, som jag också kryddat med indiska smaker. En klick yoghurt och lite grönt till och det blev en riktigt god måltid.

Vi är inte så många i familjen så jag hade färre potatisar än i originalreceptet vilket gjorde att min röra blev såsig. Ett naanbröd hade varit perfekt för att suga upp tomatsåsen.

Indisk potatis- och kikärtsgryta

4 portioner

500 g små nypotatisar
2 tsk olivolja
1 stor gul lök, i tunna skivor
2 krossade vitlöksklyftor
3 tsk garam masala
en stor nypa chili flakes
3 tsk tomatpuré
1 burk krossade tomater (400 g)
1 burk färdigkokta kikärter (400 g), sköljda och avrunna
1 tsk socker
saften av 1 citron
en handfull färsk koriander, grovhackad
3 tsk kapris
50 hackad mandel

Koka potatisen tills den är nätt och jämt mjuk, ca 15 minuter. Dela potatisarna i halvor.

Hetta upp en panna, häll i olja och fräs lök och vitlök på medelstark värme så att de inte tar färg utan mer "svettas". Tillsätt garam masala och chiliflakes och fortsätt fräsa i ca 2 minuter. Häll i tomatpuré och ett par teskedar vatten, rör om och låt fräsa ytterligare någon minut. Häll sedan i krossade tomater, kikärter, citron och socker. Rör om och öka värmen något. Låt puttra fem minuter. Tillsätt vatten om du tycker det ser för torrt ut.

Lägg i potaitshalvorna och vänd runt försiktigt. Blanda ner koriandern och toppa med kapris och hackad mandel.

Mina kommentarer: Jag serverade koriander och mandel vid sidan av. Det är bara jag som tycker om smaken av koriander, och alla tål inte mandel i familjen.

Kommentarer

Populära inlägg