Vit chokladmousse




På påsken samlas vi i svärföräldrarnas sommarstuga och så har vi en dags mat var. Det är en fördelning som är lysande. En dag står jag i köket och har full koll på menyn. Övriga dagar kan jag sitta lugn och njuta av ledigheten och ändå äta god mat. Vi fördelar lamm, lax och sillbord över tre dagar. I år var det vi som skulle tillaga lammet, och det grillade vi. Men vad skulle vi ha till efterrätt? Yngsta dottern bjöd på sin egenkomponerade chokladkaka (som hon bakar helt själv, utan mamma i köket) och så skulle vi ha något till... men vad? Skulle gå att göra på plats snabbt och lätt och ändå kännas lite lyxigt. Så kom min kollega till min hjälp och skickade ett recept på en vit chokladmousse hon testat. Jag handlade ingredienserna och små engångsmuggar att servera ur och tog med. Väl på plats tog det inte lång tid att vispa ihop ingredienserna och se, det blev både vackert och gott. Tyvärr har jag bara en mobilbild på det hela, men ni förstår ungefär hur det såg ut.

Det blev en överraskande god smakkombo att först doppa skeden i moussen och sedan ta en bit chokladkaka och sedan äta de två tillsammans. 


Vit chokladmousse

8 portioner

1 dl vispgrädde
150 g vit choklad
1 ägg
2 dl kesella
1 citron
1 lime

Vit choklad och passionsfrukt till garnering

Vispa grädden i en bunke. Smält chokladen över vattenbad och låt svalna något. Vispa ägget i en bunke och tillsätt den smälta chokladen, lite i taget, och fortsätt vispa till allt löst sig. Rör ner kesella och grädde med en slickepott. Smaka av med finrivet citronskal och limeskal. Häll upp i fina portionsskålar och ställ svalt minst en timme före servering.

Vid servering garnerar du med lite riven choklad och passionsfrukt.

Mina kommentarer: I de små engångsmuggarna blev det 10 portioner och jag pyntade med både passionsfrukt, hallon och physalis. Efterrätten är svår att allergianpassa till mjölkproteinallergiker, så vår allergiker åt en lite större bit chokladkaka och mer bär.

Kommentarer

Populära inlägg