Lemon Drizzle Cake





Vanliga sockerkakor kan jag tycka blir lite småtrista ibland. Men en Lemon Drizzle Cake får ett extra bett i smaken och blir tungt saftig av att man häller på citronsaft efter gräddningen. Det är mums det! Här är en bild från vår fikastund i lägenheten efter en härlig skiddag i Hemsedal. Den enda bild jag har är den jag tog med mobilen. Tog inte med systemkameran dit upp. 

Jag har bakat Lemon Drizzle Cake en gång tidigare, men inte kom jag ihåg var det receptet var. Alltså googlade jag. Och OJ vad många recept det finns med samma namn, fast med olika varianter på ingredienser. Inte hittade jag samma som förra gången, men den här var inte dum. Inte dum alls. Det är ett Nigella-recept. Jag har översatt det själv (dvs en brasklapp om att det kan finnas översättningsfel. Men det funkade när jag bakade.)

I originalreceptet ska man dessutom göra en glasyr med citronsaft och florsocker men det tycker jag är lite overkill.

Lemon Drizzle Cake

1 avlång kaka

125 g osaltat smör
175 g strösocker
2 stora ägg
zest av 1 citron
175 g fint mjöl (sådant med bakpulver i)
en nypa salt
4 tsk mjölk

En avlång form, 23 x 13 x 7 cm. 

Syrup
nypressad juice av 1½ citron
100 g florsocker

Glasyr
nypressad juice av en halv citron
150 g florsocker

Sätt ugnen på 180 grader C.  Smöra formen och lägg i bakplåtspapper.

Rör ihop smör och socker till en luftig smet, häll i äggen ett och ett och arbeta samman. Lägg i citronzesten. Vänd försiktigt ner mjöl och salt och blanda väl. Tillsätt sedan mjölken.

Häll smeten i formen och grädda i ca 45 minuter. Sticker du ner en provsticka ska den vara torr när du drar upp den igen.

Gör drizzlet genom att hälla citronjuicen och florsockret i en kastrull. Värm försiktigt tills sockret lösts upp.

Så snart kakan kommit ur ugnen tar du en tunn sticka, tex en sån där potatissticka, och gör många hål i hela kakan. Många många hål. Skeda över din citron"sirap" långsamt och låt kakan suga åt sig alltsammans. Låt kakan svalna helt innan du lyfter den ur formen.

Om du dessutom vill ha glasyr så blandar du ihop citronsaft med florsocker till lagom konsistens. Ringla över kakan (den ska vara helt avsvalnad när du gör detta). 

Mina kommentarer: Kakan görs plättlätt mjölkfri genom att använda mjölkfritt margarin och havre- eller sojamjölk. Rismjölk är lite blaskigare och ger förmodligen inte rätt skjuts till konsistensen.

Kommentarer

Populära inlägg