Brunkebergs kanelbullar




Kanelbullar är ju alltid gott och även om jag tycker jag har hittat det perfekta receptet på vetedeg redan, så provade jag här ännu ett. Orsaken är att jag hakat på en bokcirkel på facebook som Matgeeks upphovsman Johan Hedberg dragit igång. 

Idén är enkel. En kokbok - i det här fallet Sötebröd från Brunkebergs bageri - köps in och läggs tillsammans med en anteckningsbok i ett paket. Mottagaren tokbakar under tre dagar så mycket som möjligt ur boken och antecknar vad hen gjort, vilka avvikelser från receptet som gjordes, vad som blev bra, vad som blev mindre bra. Sedan skickas boken iväg till näste man på listan. Johan på Matgeek samordnar och ser till att boken åker runt till rätt person i rätt tid.

Nu har jag haft boken hos mig och jag gjorde alltså dessa kanelbullar. Tillvägagångssättet med endast en jäsning har jag aldrig varit med om tidigare, jag har aldrig haft så mycket kardemumma i en vetedeg förut och jag har aldrig gjort en så avancerad fyllning :) Dessutom fick jag titta noga på bilderna för att göra knutarna på det sätt som beskrevs, men jag tror att det går precis lika bra att rulla ihop och skära upp som vanligt.

Brunkebergs kanelbullar

ca 35 bullar

Vetedeg

75 g jäst
500 g kall mjölk
1200 g vetemjöl
200 g strösocker
200 g rumstempererat smör
20 g stötta kardemummakärnor
5 g salt

Lös upp jästen i mjölken och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Bearbeta degen i maskin 12-15 minuter, eller för hand i 15-20 minuter, tills den känns smidig och elastisk. Gör ett glutentest, dvs ta en bit deg och dra  ut den. Om den håller ihop och bildar en tunn hinna är den klar. Annars behöver den bearbetas lite till.

Låt degen vila i 10 minuter. Sedan är den klar att börja forma!

Kanelfyllning

200 g rumstempererat smör
100 g strösocker
75 g farinsocker
25 g malen kanel
15 g pressad citron

1 ägg + lite vatten + en pyttenypa salt vispas ihop till pensling. 

Pärlsocker till garnering.

Vispa alla ingredienser till kanelfyllningen till en fluffig kräm.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Kavla ut en del i taget till en 3-4 millimeter tjock rektangel. Bred på fyllningen. Vik degen från långsidan och skär den i 1 cm tjocka remsor. Ta upp en remsa i taget, håll ena änden med vänster hands tumme och pekfinger, dra ut remsan något. Snurra sedan remsan 2 varv runt dina tre fingrar (pek-, ring- och långfinger) och avsluta med att lägga sista snutten som ett "skärp" över på mitten. Fäst änden under bullen. 

Lägg bullarna med 3-4 cm mellanrum på en plåt med bakplåtspapper eller i bullformar. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 1 timme. 

Pensla bullarna med uppvispat ägg och garnera med pärlsocker. Du kan också pensla dem direkt när de kommer ut ur ugnen. 

Grädda bullarna i 225 grader varm ugn i 10-12 minuter.

Mina kommentarer: Jag gjorde dem mjölkfria med mjölkfritt margarin och rismjölk. Jag använde bara 1000 g mjöl och fick inte till glutentestet, men jag tyckte att degen kändes bra. Citron i fyllningen hade jag aldrig kommit på. Den känns inte på smaken så jag sitter här och funderar på vad den tillför? Väldigt smidigt att bara jäsa en enda gång, det kommer jag nog att anamma.



Kommentarer

Populära inlägg