Påskmuffins med lime curd



Cupcakes är väldigt i ropet och det är inte svårt att förstå varför. Det är en ganska liten arbetsinsats, och ändå kan man åstadkomma riktigt vackra och goda bakverk. Det blir liksom både ögongodis och godis för smaklökarna. Skillnaden mellan cupcakes och muffins är omdebatterad, men jag tänker att cupcakes är mindre och alltid har någon form av topping. Muffins är mer som små sockerkakor utan topping.

Här har jag helt enkelt tagit ett muffinsrecept jag tycker om med fyllning. I ursprungsreceptet ska man ha lemon curd som fyllning, men jag hade bara lime curd hemma och banne mig om det inte är snäppet godare. Och så la jag till topping från ett annat recept. Möjligen kan man friska upp toppingen med lite pressad citronsaft istället för vatten. Men de blev ganska goda så här också. Så pyntade jag med lite påskkycklingar för att göra det påskaktigt. Det blev riktigt lyckat - ett slags Påskmuffins Extra Allt!

Påskmuffins med lime curd
12 normalstora formar

Muffins
100 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 citron, det yttersta gula skalet samt saften
1 dl mjölk eller yoghurt
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning
Lemon curd eller lime curd

Topping
250 g florsocker
1 tsk vaniljextrakt
ev grön karamellfärg
1 ½ msk kallt vatten (ev citronsaft)
130 g smör, rumstempererat

Sätt ugnen på 200 grader C. Rumstemperera smöret eller halvsmält det så att det är mjukt och lättrört. Vispa smör och socker pösigt. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda i vaniljsocker, det yttersta gula citronskalet (rivet på rivjärn eller med zestjärn), citronsaft och mjölk. Blanda till mjöl och bakpulver, och rör ner i smeten. Låt det bara blandas och  rör sedan inte mer.

Ta fram 12 formar, gärna i muffinsform. Fyll formarna ungefär 1 cm. Klicka i knappt en tesked lime curd i varje muffinsform. Fyll sedan formarna nästan fulla med muffinssmeten.

Grädda muffinsarna i ca 12 minuter. Ta ut och låt svalna helt innan du lägger på toppingen.

Toppingen gör du enklast i en matberedare. Ta fram smöret i god tid så att det är rumstempererat. Häll i florsocker, vaniljessens och ev karamellfärg (färgen syns inte förrän du får i vätskan, så häll inte i för mycket).Tillsätt vatten och kör matberedaren tills du får en tjock konsistens. Tillsätt sedan smöret lite i taget och kör till en mjuk kräm.

Bred på generöst med topping på varje muffins med en kniv. Dekorera gärna vidare med strössel, kanderade blommor eller som här med en liten påskkyckling.

Mina kommentarer: Det är enkelt att göra dessa muffins mjölkfria med havre- eller sojamjölk, och mjölkfritt margarin i smeten, och mjölkfritt margarin i toppingen. Och som sagt, nästa gång ska jag prova med färskpressad citronsaft istället för vatten i toppingen för att hålla syrligheten även där.


.

Kommentarer

Populära inlägg