Ciabatta



Lycka är att ha goda vänner. För ett tag sedan skrev jag på facebook om mina problem med att hålla en vetesurdeg vid liv. Av någon anledning lyckas jag bara med rågsur, medan vetesur inte tycks vill leva vidare under min ömma omvårdnad. Senare den veckan plingade det på dörren och där stod en vän med en burk bubblig vetesurdeg, ett nybakt bröd och ett favoritrecept!

Ciabatta är barnens favoritbröd. Jag hittade ett recept på just ciabatta med vetesurdeg på bloggen Pain de Martin. Men enligt det receptet skulle det ta tre dagar att få fram dem. Jag ville ha mina ciabatta dan därpå. Så jag modifierade lite och ta-daaa! så här fina blev de. Det var fjong i den fådda vetesuren, och degen jäste så att min 7.5-litersbunke knappt räckte till.

Jag konstaterar dock att jag förmodligen behöver investera i en ny hushållsvåg. Jag vägde alla ingredienser precis enligt receptet, och min deg blev väldigt, väldigt lös. Jag la till lite mjöl men vågade inte ta i för mycket. Mina ciabatta blev oformliga men goda. Äldsta dottern förkunnade att de här får jag minsann göra många gånger :)

Ciabatta med vetesurdeg
ca 10 ciabatta

Dag 1, kväll
100 g vetesurdeg
100 g ljummet vatten
150 g vetemjöl med hög proteinhalt. Jag använde Manitoba Cream. Vetemjöl special funkar också.
50 g rågmjöl

Rör ihop ingredienserna i en bunke till en deg. Sätt på plast eller lock och låt stå över natten i rumstemperatur.

Dag 2, förmiddag
Surdegen från gårdagen
550 g ljummet vatten
750 g vetemjöl med hög proteinhalt
5 g jäst
20 g salt

Ta fram en assistent. Lös upp den lilla mängden jäst i vattnet och blanda sedan ner övriga ingredienser utom saltet. Kör på låg hastighet i 5 minuter. Häll i saltet och kör på lite högre hastighet i 3 minuter. (Om du inte har en assistent så bearbeta degen kanske 10 minuter istället.)

Lägg degen i en inoljad plastlåda eller stor bunke (min är på 7.5 liter och det var på håret att den räckte till) Sätt på locket. Låt jäsa i rumstemperatur i 5-6 timmar. (I ursprungsrecptet är det ingen jäst och degen kalljästes över natten. Det hade jag inte tid med.)

Häll ut degen - min var väldigt lös - på ett väl mjölat bakbord och forma till ciabattas ca 15x20 cm. Ingen knådning behövs (omöjligt med den lösa deg jag hade  i och för sig).  Låt jäsa 30-40 minuter. Lägg på bakplåtspapper på en bricka eller skärbräda.

Sätt ugnen på högsta värme - vanligtvis 275 grader men min ugn orkar bara upp i 250.  Ha gärna plåten i ugnen och en långpanna längst ner medan ugnen värms upp.

Sätt in brödet i ugnen genom att låta brödet på bakplåtspappret glida in på den heta plåten, eller för all del på bakstenen om du har en sådan. Mina bröd vad så lösa att jag lät dem gå in på kalla plåtar...

Häll vatten eller isbitar i den heta långpannan och stäng luckan. Då får du ånga i ugnen som ger en hård läcker skorpa på brödet. Det går också bra att spruta in vatten i ugnen med en blomspruta för samma effekt.

Grädda 12-15 minuter tills bröden är gräddade och har fått fin färg.

Avnjut med god olivolja och lite flingsalt.




Degen tokjäste och fyllde nästan hela min 7.5-litersbunke!

Kommentarer

  1. Fin blogg, besök gärna min och lämna gärna en kommentar! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg