Hel kyckling i Crock Pot

 Foto: Anders Hansson

Åkej, erfarenheter så här långt: högrev blir väldigt bra, griskött sådär, kycklingfilé sådär i Crock Pot. Nu testade vi hel kyckling. Otroligt enkelt recept, ner med grejorna i grytan och sju timmar senare var maten klar. Och det blev gott! Kycklingen var så mör att den föll i bitar när vi försökte lyfta den ur grytan. Barnen åt och mumsade och gav tumme upp. Kommer vi definitivt att göra fler gånger.

Jag utgick från ett recept jag hittade på nätet och så ... hade jag inte alla ingredienser hemma, och så la jag till lite för att ersätta och lite för att det är gott och jo, det blev bra :)

Hel kyckling i Crock Pot
4 personer

3 gula lökar i grova skivor
3 morötter i grova skivor
1 färsk kyckling (drygt 1 kg)
1 dl buljong
1 tsk balsamvinäger
salt och peppar
sellerisalt
timjan
torkad basilika

Skala och skär löken i grova skivor. Skala och skär morötterna i grova skivor. Lägg i botten på grytan. Häll över buljong och balsamvinäger. Lägg på den hela kycklingen. Krydda med salt, peppar, sellerisalt, timjan och torkad basilika. På med locket. Kör på låg i ca 8 timmar. (Har du ont om tid, öka med 1 dl vatten, och kör på Hög i 4-5 timmar.)

Lyft ur kycklingen (den faller i bitar) och grönsakerna. Sila av buljongen, koka upp med lite grädde och red av, och vips har du en god sås. Servera med ris och en färsk sallad.

Mina kommentarer: Enligt vad jag läst i tidigare recept ska man ha med något syrligt - därav balsamvinägern. Jag har också läst att man inte ska ha torkade örter med hela tiden, men det fungerade utmärkt :) Vi hade bara 6 timmar på oss, så vi höjde till Hög sista timmen och hällde på ½ dl vatten. Funkade!

Kommentarer

Populära inlägg