Läckert seg äppelkaka

Så här års översvämmas alla tidningsbilagor med äppelkakerecept. Det finns så många goda kakor att prova. Och här får du ett till :) Äppelkakor är ofta antingen ungefär som sockerkakor med lite äppel i, eller mer som en paj med krispiga havregryn. Den här kakan är läckert seg. Lite som en kladdkaka... fast utan choklad då.

Jag har utgått från ett recept jag fick av en kollega för många år sedan, som jag har vidareutvecklat med åren.

Läckert seg äppelkaka
1 springform

1 ägg
2 dl socker
100 g smält smör
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

2-3 äpplen
2 tsk kanel
1 tsk socker

Sätt ugnen på 175 grader C. Vispa ägg och socker vitt och päsigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll mjölblandningen i äggvispet. Smält smöret och smörj springformen med lite av det. Häll sedan smöret i smeten. Smeten blir ganska trög.

Häll smeten i springformen och bred ut den ända ut i kanterna. Jag brukar göra kanterna något högre så att äpplena håller sig på plats.

Skala äpplena och skär dem i ½-cmtjocka skivor. Häll kanel och socker i en plastpåse. Lägg ner äppelskivorna, knyt åt och skaka runt äppelskivorna tills de blir täckta av kanel och socker.

Lägg äppelskivorna ovanpå smeten i formen. Antingen lite slarvigt, eller i vackert mönster. Det beror lite på hur mycket tid man har.

Grädda i ugn 40-45 minuter. Kakan ska vara ganska kladdig i mitten. Låt svalna före servering.

Servera med vaniljglass, vispad grädde eller vaniljsås.

Mina kommentarer: Jag tar ibland hälften farinsocker i smeten för mer kolasmak. Muscovadosocker går det också att experimentera med. Kakan blir god med syrliga äpplen, men det funkar med söta också. Ta dem du har hemma.


Kommentarer

  1. YUM! Nu är det absolut bäst att baka med äpplen, det gäller att passa på! Jag gillar också farinsocker och blandar gärna ner det i mina kakor =) Så snygg den blev - härligt foto <3

    SvaraRadera
  2. Jo, jag använder just chrome, och det har inte varit något problem! Och själv är jag galet dålig på allt om hur datorer och internet fungerar, så det är inte så att jag lyckats hacka mig igenom eller något, det funkar utan problem helt enkelt ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg