Kryddig varm choklad

Efter en lång höstpromenad, eller efter en dag i skidbacken, smakar det väldigt gott med varm choklad. Men om man som jag har lite svårt med mjölk så blir det oftast att avstå. Den här varma chokladen är dock både enkel att göra och fungerar att dricka vare sig då tål eller inte tål mjölk.

Receptet hittade jag i senaste numret av Coop Mersmak, i ett reportage där Sara Begner varit i Guatemala. Där ingår ju inte mjölk naturligt i vardagen - men det gör kakao. I tidningen tipsar de om att göra drycken hetare genom att tillsätta lite finhackad chili, eller göra den mildare genom att minska mängden kakao och istället tillsätta mjölk.

Varmt, kryddigt, mustigt. Det här kommer att bli min favorit i vinter!

Kryddig varm choklad
1 liter

1 liter vatten
3 cm skalad riven färsk ingefära
5 svartpepparkorn
½ tsk kardemummakärnor
4 msk kakao
1 dl råsocker

Koka upp samtliga ingredienser i en kastrull. Låt koka cirka 5 minuter. Sila genom en finmaskig sil och avnjut varm!


Kommentarer

  1. Härligt med en spännande variant av varm choklad, så här har jag aldrig avnjutit min! Måste provas =D

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg blogg! Hit kommer jag fler gånger:).
    Vi ses!

    SvaraRadera
  3. Ni är så välkomna tillbaka! Prova chokladen Jessica - den är väldigt god :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg