Nässelsoppa med fänkål

Våren är kommen - och med den nässlorna! Chefen pratade sig så varm för sin nässelsoppa att jag var tvungen att be om receptet. Och det fick jag. Det är hämtat ur en liten reklambroschyr för skånska hotell och spaanläggningar. Som jag förstod det var detta recept ett bidrag från Hotell Skansen i Båstad.


Nässelsoppa med fänkål
6 portionerFet

1/4 fänkål (ca 150 g)
1 gul lök
olja och smör att steka i
2 vitlöksklyftor
5 dl kycklingbuljong
5 dl grädde
4 dl torrt vitt vin
150 g färska nässlor
salt och peppar

Skala fänkål och gul lök och skär dem i centimeterstora bitar. Svetta lök och fänkål i olja och smör i en kastrull. Pressa i vitlöken. Låt allt svettas på medelhög värme i 8-10 minuter - men låt inte vitlöken ta färg, för då blir det beskt. Tillsätt kycklingbuljong, grädde och vin.

Förväll nässlorna genom att lägga dem i kokande vatten, rör runt och lyft sedan upp igen. Låt rinna av i ett durkslag. Spara några nässlor till garnering, hacka resten av nässlorna fint och lägg tillbaka i soppan. Mixa soppan slät och fin. Smaka av med salt och peppar.

Dekorera tallrikar med nässlorna du sparat. Häll soppan i espressokoppar och ställ på tallriken. Servera genast.

Mina kommentarer: Receptet är på engelska och heter "Nettle soup cappuccino" och jag gissar att kockarna som gett oss detta recept liksom glömde att informera om att cappuccinofluffet nog kräver lite ångad mjölk. För så fluffigt som det är på deras bild blir det inte bara av att köra det i mixer... En espressokopp rymmer ju kanske en halv deciliter och det tycker jag är lite fjöntigt lite, så vi serverade i vanliga hederliga sopptallrikar. Och soppan räckte utmärkt till sex personer då också, så man undrar hur de tänkte där också :) Men gott blev det i alla fall. Fänkålen anades utan att ta överhanden. Men 150 g fänkål är ett rensat fänkålshuvud, inte ett kvarts. Och 150 g nässlor är mer än man tror :) Så fram med vågen!

Kommentarer

Populära inlägg