Halloncheescake med lemoncurdglasyr



Tidningen Lantliv har kommit ut med en ny spin off -variant: "Lantliv Mat & vin". Tror ni jag kunde motstå premiärerbjudandet? Inte då. Tidningen kom lite sent så det kändes sådär att få en tidning med påskrecept en månad försent, men de tänker sig bara ge ut tidningen 4 gånger om året, och det var med en massa somriga recept också. Påskrecepten får jag väl helt enkelt vänta med till 2011.

Vi skulle träffas några vänner och prata trädgård och då måste man ju ha något gott till fikat. I tidningen hittade jag det här receptet på cheesecake och kunde inte motstå det. Jag kan berätta att jag aldrig förr köpt 1 kg philadelpiaost på ett bräde! Så mycket är det i den här. Tillsammans med ägg och allt det andra goda blir det en mastig sak. Men vi musade i oss det mesta av kakan i alla fall. Samtliga trädgårdstokar åt och njöt och pratade kameleontbuskar och aklejor mellan tuggorna.


Halloncheesecake med lemoncurdglasyr
10-12 bitar

ca 20 digestivekex
100 g smält smör

Fyllning
800 g färskost av philadelpiatyp
2½ dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
4 ägg
1 tsk rivet citronskal
1 dl mosade hallon
ev några droppar röd karamellfärg

Lemoncurdglasyr
200 g färskost av philadelphiatyp
2-3 dl florsocker
½ dl lemoncurd

Dekoration
Färska hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda digestivekex och smör i en matberedare. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant. Ställ den svalt.

Vispa ihop färskost och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker och salt. Vispa till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör noga.

Häll hälften av smeten i en separat skål. Blanda i rivet citronskal i den ena smeten och de mosade hallonen i den andra smeten. Tillsätt eventuellt ngåra droppar karamellfärg i hallonsmeten. Häll den ena smeten i formen. Ringla sedan över den andra smeten. Dra försiktigt några tag med en sked för en marmorerad effekt.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter. Fyllningen stelnar när den kallnar. Lägg över folie om kakan börjar få för mycket färg.

Låt kakan kallna helt och lossa den sedan försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten. Blanda ingredienserna till glasyren. Är den rinnig så ställ den kallt en stund. Bred ut krämenöver kakan och garnera med hallon.

Mina kommentarer; Jag passerade hallonen för att få bort stenarna. Det tar en liten stund extra men är mödan värd. Mycket god och mycket mäktig cheesecake.

Kommentarer

  1. Jag pratar om vad som helst om jag får en sådan här kakbit!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg