Enklaste soppan

 


Efter en sommarlik september med varmare temperaturer än vi hade under semestern kom så hösten. Och det är nästan skönt att stänga dörren till uterummet och kura inomhus med en god soppa. 

I vanliga fall när jag gör soppor så skalar och hackar jag grönsakerna, steker dem i olja eller margarin och häller sist på buljongen. Men så snurrade det förbi ett recept som inte gjorde så i sociala medier. Jag memorerade det jag såg och återskapade soppan hemma. Och hey! Det blev gott! Men jag uppfattade inte de exakta måtten så det jag skriver här nedan är hur jag gjorde. Jag tänker att du kan använda precis samma metod med andra grönsaker du har hemma. Grejen är att du kokar grönsakerna hela i buljongen och sen, när de är mjukt kokta, fiskar du upp dem och kör dem i mixern. Så himla busenkelt!

God, snabb och enkel vardagsmat där du också kan ta tillvara på grönsaker och rotsaker som kanske börjar sloka lite i kylen :)

Det var en vardagskväll och vi var hungriga - jag glömde fotografera soppan. Men den såg ut ungefär sådär som Firefly skapat den här ovan. Det är gött att kunna ta hjälp av AI när man själv missar att fixa ett foto.

Enklaste soppan

ca 4 portioner

Ingredienser
ca 2 liter vatten
buljongtärningar eller fond
3-4 hela morötter, skrubbade
3-4 hela blekselleri, tvättade, blasten borttagen
1-2 hela lökar, skalade
6-8 hela vitlöksklyftor, skalade
en liten bit färsk ingefära

För mer matighet:
1-2 dl röda linser

Om du vill:
en skvätt grädde
nåt krispigt, tex pumpafrön, stekt bacon, krutonger, tofu eller liknande

Gör så här
Koka upp vattnet med buljongtärningarna i en stor gryta. Lägg ner grönsakerna hela i buljongen och låt koka 10-15 minuter, tills de är mjuka. Fiska upp grönsakerna och lägg dem i en mixer och mixa till en slät puré. Häll tillbaka purén i buljongen och rör om. Vill du styra hur tjock soppan blir så gör tvärtom - häll buljongen i purén till önskad konsistens.

Om du vill ha röda linser i så sköljer du dem och kokar dem i buljongen när du tagit ur grönsakerna. Ta undan 4-5 cl av buljongen, rör ner purén i buljongen med linserna och spär till önskad konsistens med den sparade buljongen. 

Smaka av med kryddor du tycker om. Jag tog salt, svartpeppar och pul biber (ett slags chiliflingor). Jag rörde dessutom i en halv deciliter grädde som stod och skräpade i kylen. 




Kommentarer

Populära inlägg