Kycklingfärslimpa med fetaost och soltorkade tomater

 


Min lokala ICA-handlare hade extrapris på kycklingfärs och jag stoppade ner ett paket i kassen utan att riktigt veta vad jag skulle göra med den. Efter att ha bläddrat i Coops tidning MerSmak hittade jag detta vardagsrecept med guldkant. Visst ser det festligt ut ändå? Det går rätt snabbt att svänga ihop färsen och lägga ner i formen, snurra potatisen i olja och tjonga in i ugnen. 

I receptet stod det inget om sås och till och med jag tyckte att det lät lite torrt utan. Därför svängde jag ihop en enkel sås med samma smaker som färsen. Där kan du göra lite som du vill. 

På bilden har jag två formar, för den ena är utan fetaost av allergiskäl. 


Kycklingfärslimpa med fetaost och soltorkade tomater

4 portioner

Ingredienser

380 g kokta vita bönor, avsköljda
500 g kycklingfärs
1 dl strimlade marinerade soltorkade tomater
150 g fetaost
0.5 kruka färsk basilika + 0,5 kruka
salt och svartpeppar
olivolja, till formen och potatisen
800 g små tvättade potatisar
400 g små kvisttomater
1 tsk flingsalt

Sås

2-3 dl havregrädde
kycklingfond
soja
soltorkade tomater
tomatpuré
salt och peppar


Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Mosa eller mixa bönorna släta och blanda med färsen.

Tillsätt soltorkade tomater, smulad fetaost, hälften av basilikan (hackade blad och stjälkar), salt och peppar.

Rör om till en jämn smet och häll upp i en inoljad brödform.

Vänd runt potatisarna i olja på en plåt.

Ställ limpan bredvid och grädda allt tills limpan har en innertemperatur på 67° och potatisen är krispig, ca 30 min.

Lägg ev även in tomaterna de sista 15 minuterna. Strö flingsalt på potatisen vid serveringen och garnera med basilikablad.

Kommentarer

Populära inlägg