Vitello Limone

 


Överraskande gott skulle jag säga. Ett ganska enkelt recept som ger mycket smak på ganska få ingredienser. Det är en rätt som passar fint som söndagsmiddag eller bjudmat. 

Enligt receptet ska man ha kalvschnitzel eller utbankad kycklingfilé. Någon kalvschnitzel fanns inte i butiken, men väl skinkschnitzel - och det fungerade alldeles utmärkt.

Sedan skulle man fritera kaprisen. Jo alltså, det är ganska mycket vätska i kapris och det skvätter som hejsan. Det var också meningen att man skulle fritera spenaten men... jag la i ett blad och det skvätte väldigt. Nej, det steget hoppade jag över. Jag lät spenaten koka med i såsen helt kort. Det gick finfint. 

Receptet är hämtat ur MerSmak, Coops medlemstidning. 

Vitello Limone

4 portioner

600 g kalvschnitzel, skinkschnitzel eller kycklingfilé
2 tsk flingsalt
½ tsk svartpeppar
1 dl vetemjöl
smör och olja till stekning
2 dl vatten
½ dl pressad citron
½ dl olivolja
2 msk kalvfond
100 g smör

Rostade rotsaker
800 g delikatesspotatis
500 g jordärtskockor
1 msk olivolja
1 tsk salt
150 g broccoli eller broccolino

Tillbehör
1 dl kapris
färsk spenat
neutral olja till fritering
½ citron till servering

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Skrubba potatis och jordärtskockor rena. Skär i mindre, ungefär lika stora bitar. Vänd runt i olja på en plåt. Salta, peppra (och jag tog lite timjan också) och rosta mitt i ugnen i 225 grader i 45 minuter. När det är 5-10 min kvar lägger du även in broccolin. 

Fritera kaprisen i olja så att de spricker. Låt rinna av på hushållspapper. 

Banka köttskivorna tunnare mellan två bakplåtspapper med en kötthammare eller en kavel. Krydda med salt och peppar och vänd dem i vetemjöl. Stek i smör och olja i en ganska het panna. Köttet ska ta färg utan att bli bränt. Lägg dem åt sidan efterhand.

När allt kött fått fin färg häller du vatten, citronsaft, kalvfond och olivolja i pannan. Låt puttra ihop någon minut. Lägg i smöret och låt det smälta ner under omrörning. Lägg ner spenaten och sedan köttet och låt puttra 5 minuter. Strö över de friterade kaprisarna och citron i tunna skivor. Servera genast med potatisen och jordärtskockorna. 

Mina kommentarer: Jag använde mjölkfritt margarin istället för smör. 



Kommentarer

Populära inlägg