Quinoasallad med torkad lime



Torkad lime är kanske inte stapelvara i svenska kök. När det gäller ovanliga ingredienser brukar det vara så att jag hittar ett recept och tänker att "det där ska jag testa". När jag sedan hittat ingrediensen och kommer hemskuttandes med den hittar jag inte receptet. Men den här gången _hade_ jag torkad lime i skåpet, så då var det bara att köra!

I de flesta recept jag sett så pickar man hål i en torkad lime och låter den koka med. Men så gör man inte här, nej här slänger man den lilla bruna lätta frukten i en mixer och gör pulver av den. Doften är lite ovan, nästan lite däven, och barnen rynkade på näsan.

Om du inte har torkad lime vet jag faktiskt inte någon bra ersättning. Du får helt enkelt utesluta den. 

Jag hade inget vildris hemma och jag använde röd quinoa. Den är godare än den vitare tycker jag. Färsk salvia har jag mängder av, men jag fick stötta med lite torkad oregano.

Vi åt detta som en vegetarisk rätt, men det var lite klent. Alla tänkte tyst för sig själva att "detta är en jättegod blandning... till kött..." Så jag kommer nog att servera detta istället för ris till en bit grillat kött eller kyckling. 

Tycker du att det är härligt mycket kryddor i receptet? Det gör jag med. Ottolenghi snålar aldrig. Detta är ett recept ur boken Plenty.

Quinoasallad med torkad lime

4-6 portioner

2 medelstora sötpotatisar, ca 350 g/st
1 dl olivolja
200 g basmatiris och vilddris, blandat
200 g quinoa
4 vitlöksklyftor, finskivade
3 msk strimlade färska salviablad
3 msk grovhackad färsk oregano
2 msk malen torkad lime
6 msk strimlad färsk mynta
4 salladslökar, bara den gröna delen, finskivad (spara lite till garnering)
1 tsk citronsaft
160 g fetaost, grovt smulad
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader C. Skala sötpotatisarna och skär dem i tärningar, ca 2 cm. Lägg dem i en ugnsfast form som du klätt med bakplåtspapper. Ringla över lite olivolja, salta och peppra. Rör runt. Rosta i ugnen i 25-30 minuter tills tärningarna mjuknat.

Koka under tiden ris enligt instruktionerna på paketen. Låt rinna av. Koka quinoa enligt instruktionerna på paketet. När ris och quinoa runnit av men inte svalnat häller du det i en stor skål. 

Hetta upp resten av oljan i en liten stekpanna och fräs vitlöken i en halv minut. Den ska bli ljust gyllene, absolut inte mörk eller svart för då blir den besk. Rör ner salvia och oregano och fräs någon minut till utan att något blir bränt. Häll över riset och quinoan.

Lägg sedan i den rostade sötpotatisen, inklusive oljan i formen. Blanda ner limepulver, mynta, salladslök, citronsaft och fetaost. Blanda försiktigt så att sötpotatisen inte tappar formen. Smaka av och krydda med salt och svartpeppar. Servera salladen rumstempererad eller ljummen, garnerad med det du lagt undan av salladslöken.

Mina kommentarer: Vi serverade fetaosten vid sidan om pga allergi.





Kommentarer

Populära inlägg