Karré med sötpotatis och tzatziki


En snabb mobilbild innan familjen började äta.



Fredag eftermiddag och strax innan jag börjar stänga ner dagens arbete och logga ur på jobbet funderar jag över vad vi ska äta. Det är fredag, vi vill ha nåt gott, men kanske inte tacos nu igen. En snabb googling och så hittade jag det här på ica.se. Det såg gott ut och verkade inte kräva så stor arbetsinsats. Den provar vi!

Jag blev inte besviken. Köttet blev förvånansvärt mört och fick en god smak utav glazen. Det här får vi göra fler gånger.

Karré med sötpotatis och tzatziki

4 portioner

Rostade rotsaker
600 g sötpotatis (2-3 st)
4 palsternackor
1 rödlök
1 msk olja
salt och svartpeppar

Tzatziki
1 gurka
½ tsk salt
2 dl matyoghurt
½ vitlöksklyfta

Honungsgrillad karré
4 skivor fläskkarré
1 tsk olja
1 tsk salt
2 msk flytande honung
1 tsk sambal oelek

Till servering 
färsk rosmarin
en god grönsallad

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader C. 

Tvätta och skär sötpotatisen i grova bitar. (Jag behåller skalet på sötpotatisen så att det inte bara blir mos.) Skala och dela palsternackan i ungefär lika stora bitar. Skala och klyfta rödlöken. Lägg rotsakerna på en plåt, häll på olja, salt och peppar och rör runt så att alla bitar har både olja och kryddor på sig. Rosta rotsakerna mitt i ugnen i 45 minuter.

Dela gurkan på längden, skrapa ur kärnorna i mitten med en sked och riv sedan gurkan på den grova sidan på ett rivjärn. Krama ur vätskan och lägg gurkan i en sil som i sin tur ligger i en bunke. Salta gurkan och rör om. Låt stå att rinna av sig i 5-10 minuter.

Blanda yoghurt med vitlök, krama ur den sista vätskan ur gurkan och blanda ihop. Ställ åt sidan så att vitlökssmaken hinner gifta sig med yoghurten. 

Gör iordning grönsallad och duka.

Bryn fläskkarrén  i olja i en stekpanna. Salta lätt. Lägg upp dem på ett fat. Blanda honung och sambal oelek och pensla på karrén. Lägg köttet på plåten tillsammans med rotfrukterna när det är ca 6 minuter kvar av tiden i ugnen. 

Hacka rosmarinen och strö över rotsaker och kött. Servera genast tillsammans med tzatzikin och salladen.



Mina kommentarer: 
Av någon underlig anledning vidhåller Ica i alla sina recept att 25 minuter skulle räcka för att rosta rotsaker. Det gör det inte. Jag beräknar alltid 40-45 minuter.

I min tzatsiki har jag en hel vitlöksklyfta, ½ tsk honung och ibland lite olivolja för att det ska bli härligt krämigt. Och Trocomare örtsalt istället för vanligt salt och självklart nymalen svartpeppar.

Jag tyckte honungs-sambal-blandingen blev lite för seg i konsistensen så jag hade i en gnutta rapsolja också för att det skulle blir lite mer lättflytande

Tzatziki på Oatlys iFraiche blir mjölkfri och god.

Kommentarer

Populära inlägg